Denna nyhet är äldre än 6 månader

DigITS: Våga testa nya lösningar för ett hållbart transportsystem

Det finns stor potential i att identifiera och nyttja nya smarta lösningar redan i fyrstegsprincipens tidiga skede. Men det krävs nya sätt att tänka för att nå visionen om ett transportsystem som är smidigt, grönt och tryggt.

Intelligenta transportsystem (ITS), som sedan 2010 utgjort en del av Trafikverkets och Sveriges nationella strategi inom transportområdet, har inte lett till vad som initialt förväntades. Efter att ha varit tidigt ute med åtgärder som digital skyltning, variabel hastighet och motorvägsstyrning, har utvecklingen i Sverige avstannat.

Därför har projeket DigITS under två år studerat området för att ge förslag på hur vi bättre kan ta till vara på digitaliseringens möjligheter och i högre grad nyttja ITS-åtgärder i den långsiktiga planeringen av transportsystemet. En rapport är framtagen liksom en film och de nås under länkar nedan.

Målstyrt scenario

Pehr-Ola Pahlén
Pehr-Ola Pahlén 

Smarta lösningar för digitalisering och ITS behöver prioriteras redan tidigt i åtgärdsvalsstudier* enligt fyrstegsprincipen**. Då ges möjlighet att accelerera den nytta som moderna verktyg kan ge. Studien visar dock att digitaliserings- och ITS-åtgärder upplevs som ”flummiga” samtidigt som det är svårt att kvantifiera nyttor och kostnader för isolerade ITS-åtgärder.

– Vi måste höja vår kunskapsnivå och introducera verktyg som bättre kan hjälpa Trafikverket och medarbetarna att våga nyttja ITS som åtgärd och ersätta kostsamma fysiska steg 3 och 4-åtgärder med digitala, kostnadseffektiva steg 1 och 2-åtgärder, menar både Pehr-Ola Pahlén och Torbjörn Biding i Trafikverket som genomfört studien.

För att öka genomslaget av steg 1- och 2-åtgärder föreslår projektet bland annat ett arbetssätt som kan komplettera åtgärdsvalsstudier som benämns målstyrt scenario. Med utgångspunkt i en konkret målbild kan relevanta åtgärder preciseras och testas för att säkerställa att uppställda krav uppnås.

Torbjörn Biding
Torbjörn Biding 

Behov av ökat kunskapsutbyte mellan FoI och verksamhet

Studien tar fasta på fyra områden som möjliggör ett ökat nyttjande av ITS: Långsiktig planering; Trafikverkets organisation; Utredningsmetod, metodik och samhällsekonomisk lönsamhet samt kopplingen mellan linjearbetet och forskningen.

Gällande forskning som finansieras och bedrivs inom ramen för Trafikverkets FoI-portföljer konstateras att den i huvudsak saknar koppling till Trafikverkets åtgärdsvalsstudier och det långsiktiga planeringsarbetet.

– Det innebär att digitalisering och ITS, liksom andra framtidsfrågor, inte får det fokus som krävs för att hantera dem i den långsiktiga planeringen vilket begränsar Trafikverkets möjligheter att tillgodogöra sig ny teknik, säger Pehr-Ola.

Vägen framåt

En förutsättning för att utveckla tjänster och innovativa lösningar är samverka med marknaden. Studien förordar därför inrättandet av ett ”Samverkansforum för vägtrafik inom Sverige”.

Det skulle erbjuda flera fördelar och möjligheter:

  1. Kunskapsutbyte och samarbete: Genom att samla aktörer från både privata och offentliga sektorer, inklusive trafikföretag, regionala kollektivtrafikmyndigheter och andra relevanta parter främjas kunskapsutbyte och samarbete. Det bidrar till att dela bästa praxis, identifiera gemensamma utmaningar och hitta lösningar tillsammans.
  2. Effektivare beslutsfattande: Regelbundna möten där aktörer diskuterar och fattar beslut om strategiska frågor inom vägtrafik bidrar till mer effektiva och samordnade insatser för att förbättra trafiksäkerheten, minska trängsel och främja hållbar mobilitet.
  3. Innovation och teknikutveckling: Forumet erbjuder en plattform för utbyte av kunskap och utforskandet av nya teknologier, innovationer och lösningar inom vägtrafik. Genom att samla olika perspektiv och kompetenser kan aktörerna tillsammans driva på utvecklingen.
  4. Stärkt samhällsnytta: Genom att fokusera på gemensamma mål, som att minska antalet allvarliga skador och dödsfall i trafiken, kan forumet bidra till ökad samhällsnytta och skapa positiva förändringar för alla trafikanter.
     

*) En åtgärdsvalsstudie är ett arbetssätt som grundar sig på dialog med bland annat kommuner och regioner. En åtgärdsvalsstudie görs tidigt i planeringen för att vi tillsammans ska få en helhetsbild och hitta hållbara förslag på åtgärder.

**) Fyrstegsprincipen är Trafikverkets arbetsstrategi och den tillämpas för att säkerställa en god resurshushållning och för att åtgärder ska bidra till en hållbar samhällsutveckling. Varje enskilt steg i fyrstegsprincipen täcker in olika aspekter och skeden i utvecklingen av transporter och av vår infrastruktur.

Fakta om projektet ÅVS Steg 1 och 2-åtgärder med fokus på ITS och digitalisering, ”DigITS”

Projektet är ett initiativ som tagits inom Trafikverket Västra Regionen, i ett samarbete mellan verksamhetsområdena Planering och Trafik. Projektet är finansierat via Trafikverkets forskningsportfölj Möjliggöra och initierades i syfte att säkerställa att åtgärder inom ITS och digitalisering i högre grad ska kunna användas som åtgärder i den långsiktiga planeringen av transportsystemet.

DigITS är ett FoI projekt som drivs i samverkan mellan Trafikverket och Lindholmen Science Park. Att Trafikverket och Lindholmen Science Park tillsammans leder projektet ökar möjligheten att både nå interna aktörer inom Trafikverkets linjeorganisation samt öka utbytet med externa aktörer.

DigITS har pågått sedan september 2021 och kommer att avslutas under hösten 2024.