Denna nyhet är äldre än 6 månader

Digital lösning för registrering av godsvagnar

EU:s forskningsplattform FEDeRATED har som mål att skapa effektiva informationsflöden i transportkorridorer, genom att alla parter delar relevant information och samtidigt går från pappershantering till att digitalisera medföljande dokument.

Transport- och logistikmarknaden blir alltmer beroende av ett säkert och öppet nät för informationsdelning. Alla måste kunna dela relevant information i den digitala världen. Då krävs ett gemensamt ”språk”, gemensamma processer och flöden samt gemensamma regler. Dessutom ska informationen vara pålitlig och kunna skyddas från de som inte ska ha den. Det området är fokus för FEDeRATED där Trafikverket deltar i fler av plattformens projekt, så kallade ”Living Labs” (Levande laboratorier - LL). Ett av labben som Trafikverket deltar i är ”RFID in Rail”.

RFID för järnvägen

Branschen är angelägen om att få information i realtid längs med transportkedjorna, men det råder brist på enkla och tillförlitliga lösningar för datadelning mellan europeiska intressenter i logistikkedjan. RFID-tekniken erbjuder en relativt enkel, skalbar och billig lösning för avläsning av identiteter/fordonsnummer på godsvagnar. RFID står för Radio Frequency Identification och kan jämföras med en elektronisk streckkod.

Projektet ”RFID in Rail” har studerat och demonstrerat att RFID i kombination med gemensam teknisk standard för dataöverföring och gemensamma administrativa principer är en framkomlig väg.

Data som kortar ledtider

Mats Åkerfeldt vid en av RFID-installationerna 

Projektet, som pågår mellan 2020 och 2023, visar att konceptet erbjuder en kostnadseffektiv lösning som också lätt kan appliceras i större skala för all europeisk järnvägsfrakt.

En av demonstrationsaktiviteterna har inneburit att sätta upp läsare på vissa strategiska platser längs teststräckan samt använda befintliga RFID installationer, för att spåra och följa järnvägstransporter från svenska pappersbruk till Frankrike och Spanien.

– Genom att nyttja den förhållandevis enkla och billiga tekniken kan vi korta ledtiderna i och med att vi får tidig och korrekt information om var fordon befinner sig utefter banan, i realtid. Dessutom kan driftdata tillhandahållas som gör det möjligt att optimera vagnsflotta och andra resurser, det stärker järnvägens konkurrenskraft, menar Mats Åkerfeldt, Trafikverket.

Länder som deltar i “RFID in Rail” är Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike och Spanien. I arbetet har även branschaktörer genom hela kedjan liksom akademin och teknikbolag deltagit.

Fakta om FEDeRATED

För att tillgodose behovet av en ny säker it-arkitektur och samtidigt engagera olika intressenter grundades EU:s forskningsplattform FEDeRATED. Målet är att lägga grunden för en pålitlig och samordnad infrastruktur för datadelning, omfattande administrativa och affärsmässiga processer. Det i sin tur bidrar till ett sömlöst, säkert, hållbart och kompatibelt godstransport- och logistiksystem som  stärker den digitala inre marknaden och EUs målsättning för Green Deal.