Laddstationer på rastplatser kan bli möjligt
Trafikverket har cirka 270 rastplatser över hela landet. Av dem bedöms ett 30-tal ha så stor markyta att det går att komplettera dem med laddning, utan att försämra dagens kapacitet för icke laddbara fordon.
Nu redovisar vi det uppdrag som regeringen gett oss. Det består i att analysera och redovisa förutsättningarna för stationär laddning på Trafikverkets rastplatser. I uppdraget ingår också att lämna förslag för hur en pilotverksamhet kan utformas och genomföras.
– Vi är i grunden restriktiva med att tillåta kommersiell verksamhet på rastplatser. Det krävs tydliga motiv för att vi ska kunna erbjuda en laddoperatör att etablera och driva en stationär laddstation på en rastplats. Det är viktigt att Trafikverkets uppdrag blir tydligt och vi föreslår därför en justering i Trafikverkets uppdrag för att kunna möta behovet av laddning, säger Sandra Nordahl, Trafikverket.
Ett 30-tal rastplatser är intressanta för yrkestrafiken
Trafikverkets rastplatser används redan i dag till rast och vila för både yrkeschaufförer och privatbilister. De utpekade rastplatserna är strategiskt viktiga för vägtransporter genom hela landet.
Genom att ge möjlighet att ladda tunga fordon samtidigt som föraren har rast, kan trafiksäkerheten och effektiviteten i transporterna upprätthållas samtidigt som en övergång till elektrifierade transporter med mindre utsläpp underlättas. Att det finns laddning längs de största vägarna är en förutsättning för elektrifieringen av de tunga transporterna.
På de utvalda rastplatserna bör det även finnas möjlighet att ladda lätta fordon, som personbilar och lättare lastbilar, för att underlätta elektrifieringen av vägtrafiken.
Laddoperatörernas intresse avgör
– Den slutliga bedömningen om rastplatsen är intressant för etablering av en laddstation eller inte avgörs av marknadens intresse. Från vår sida är det möjligt att sammanfatta villkoren för etablering i en koncessionsupphandling som bör gälla i cirka 10 till 15 år. Vi föreslår att den anbudsgivare som betalar mest för att etablera sig på platsen tilldelas koncessionen, fortsätter Sandra Nordahl.
Kraven som föreslås beskriver både krav på rastplatsens utformning och krav på laddstationerna. Vi erbjuder ingen finansieringslösning men det finns statliga stöd för utbyggnad av laddinfrastruktur hos både Energimyndigheten och Naturvårdsverket/ Klimatklivet.
Rastplats E4 Brahehus är ett möjligt första pilotprojekt
I uppdraget beskriver vi hur ett pilotprojekt kan gå till men i dagsläget har vi inget uppdrag att genomföra den.
Den rastplats vi föreslår är Brahehus längs med E4, strax norr om Gränna. Den är redan planerad att få en ökad kapacitet för lastbilsparkering inom ramen för regeringsuppdraget ”Säkra uppställningsplatser”. De parkeringsytor som ska ses över används idag av personbilar, husbilar och enstaka lastbilar.
I samband med att det skapas fler lastbilsplatser finns det möjlighet att reservera en viss markyta för laddinfrastruktur. Ytan behöver vara förberedd för att omdisponera parkeringsytorna och tydligt avgränsad inför en koncessionsupphandling av en laddoperatör.