Nu följer vi statusen på spåren från tåg i reguljär trafik
Trafikverket har börjat med spårövervakning från tåg i reguljär i trafik på Malmbanan. Tekniken väntas leda till effektivare planering och uppföljning av järnvägsunderhållet.
Inom projektet Mätning av anläggning från järnvägsfordon, MAJ, monterar leverantörer till Trafikverket mätutrustning på tåg som kör i reguljärtrafik.
Fordonen samlar in spårinformation kontinuerligt medan tågen rullar varpå informationen levereras till Trafikverket.
Under 2024 monterades den första mätutrustningen på tåg som trafikerar Malmbanan och under 2025 har utrustningen börjat användas skarpt inom verksamheten. Några exempel på vad utrustningen automatiskt övervakar och analyserar är höjdläge, slag, skevning och sidoläge på spåren.
– Det här blir ett viktigt komplement till dagens andra mätmetoder, exempelvis mätvagnen och fast monterade detektorer, säger Magnus Svensson, teknisk systemförvaltare på Underhåll, om den nya mättekniken.

Ett användningsområde är att kunna följa upp till exempel en spårriktning genom en kompletterande mätning för att säkerställa att önskad effekt uppnåddes. Vi kan också få bättre uppföljning av punkter på spåret där vi vet att det förekommer periodiska svagheter, exempelvis is samband med tjällossning.
Fel och brister på spår och räls kommer kunna upptäckas betydligt tidigare än vad som är fallet idag. Det leder till effektivare planering och uppföljning av underhållet på sikt.
Möjligheter för branschen
MAJ-projektet är ett av flera initiativ som pågår på Trafikverket för att digitalisera järnvägsunderhållet. Det innebär spännande tider för branschen i stort.
Digitaliseringen kommer medföra enorma möjligheter för både projekten och entreprenörerna att bedriva underhåll i framtiden.
Fakta om MAJ
Projektet Mätning av anläggning från järnvägsfordon, MAJ, har pågått sedan början av 2022. Projektet startade som en innovationsupphandling till vilken leverantörer bjöds in för att presentera förslag på hur man kan mäta järnvägsspårens skick med hjälp av utrustning monterad på tåg i reguljär trafik samt leverera en informationstjänst som bland annat visar vilka avvikelser som skett och är på väg att ske. Projektet är nu inne i den sista etappen .