
Rätt maskiner ger effektivare järnvägsunderhåll
För att öka effektiviteten och minska trafikpåverkan har Trafikverket genom uppdrag VISARE tagit fram en ny maskinpolicy. Policyn är en del i arbetet med att tillgängliggöra effektiva maskiner för landets järnvägsproduktion – rätt maskin till rätt arbete.
Maskinparken som används i Trafikverkets upphandlade järnvägsproduktion idag har utvecklats till att vara uppbyggd av alltmer generella maskiner istället för mer funktionsspecifika. Fördelen med generella maskiner är lägre investeringskostnader men effekten blir ofta en lägre produktionstakt, försämrad arbetsmiljö och en större påverkan på trafiken.
I en situation där samhällets behov av transporter ökar samtidigt som järnvägens underhållsskuld har vuxit behövs styrning mot moderna funktionsspecifika högpresterande maskiner där kundnytta och ett samhällsekonomiskt perspektiv är prioriterat. Även det rådande omvärldsläget med ett ökat fokus på krisberedskap understryker angelägenheten i att den operativa förmågan stärks genom fler tillgängliga och effektiva maskiner.
Trafikverket ska arbeta för en hållbar maskinmarknad
Maskinpolicyn ger en riktning för upphandlingar av järnvägsentreprenader genom att styra mot långsiktiga affärsmässiga förutsättningar för investeringar i produktionsmetoder och kapacitet.
– Vi behöver göra fler åtgärder på kortare tid vilket kräver nya arbetsmetoder i form av nya moderna maskiner. För att ge bättre förutsättningar för våra leverantörer att möta vårt samlade behov behöver vi också se till att hela produktionssäsongen nyttjas optimalt med en jämnare beläggning på maskinerna mellan åren, säger kvalificerad inköpare Carl-Henric Löfkvist.
Nya affärslösningar
Nästa steg är att tydliggöra hur förflyttningar ska göras inom olika maskinintensiva verksamheter. Nya affärslösningar kommer att behövas såsom specifika maskintjänstekontrakt, fleråriga entreprenadkontrakt och incitament för arbetsmetoder som ger effektivare produktion.
Marknadsägande av maskiner är utgångsläget, men trafikverksägande utesluts inte om skäl finns. Redan idag genomförs affärer som är i policyns riktning såsom köp av underhållståg, ramavtal för mobil brännsvets av räler samt en översyn av affärer för spårbyten respektive spårjustering.
– Trafikverkets fokus på maskinförsörjning har fått ett positivt mottagande av branschen. Inriktningen ger förutsättningar för en mer hållbar maskinmarknad på sikt samtidigt som vi tydligt signalerar en fortsatt tro på marknadsägande och investeringar i maskinförsörjning, avslutar kvalificerad inköpare Marcus Lindberg.
Bakgrund
I december 2021 fick Trafikverket regeringens uppdrag att redovisa åtgärder för att genomföra visst järnvägsunderhåll i egen regi. I Trafikverkets svar till regeringen framhölls bland annat maskinförsörjningen som en helt avgörande förutsättning för att effektivisera produktionen i järnvägsanläggningen.
Genom uppdrag VISARE genomför nu Trafikverket i ett första steg upphandlingar av järnvägsunderhåll i tre BAS-områden där Trafikverket har en mer aktiv del i planering och produktionsledning av underhållet. Parallellt arbetar Trafikverket med maskinförsörjningen och den nya maskinpolicyn visar vägen framåt.