Från 2G till säker 5G – tester på svenska tågsträckor

För att nyttja digitaliseringens möjligheter och uppnå hållbara, säkra, effektiva och konkurrenskraftiga järnvägstransporter är det nödvändigt att uppgradera dagens mobila kommunikationssystem från 2G till 5G.

Det gamla 2G-baserade GSM-R-systemet, som idag används av Trafikverket som ett eget system för rösttjänster mellan lokförare och ledning samt automatiska säkerhetssystem, kommer att stängas ned i Europa år 2033. I stället ska den 5G-baserade kommunikationsstandarden FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) införas, vilket är en förutsättning för att bedriva modern och säker järnvägstrafik.

Tester tillsammans med Telia och Ericsson

Fram till oktober 2027 ska valideringstester göras tillsammans med Ericsson och Telia. Bland annat på en 40 kilometer lång tågsträcka mellan Katrineholm och Åby. Målet är att bidra till att färdigställa FRMCS- specifikationerna för att möjliggöra introduktion på marknaden.

Det europeiskt samverkansprojekt går under namnet MORANE2 och organiseras inom Europe’s Rail (EU-Rail) flaggskepp 2 och ska även etablera ett nära samarbete med reglerande myndigheter och standardiseringsorgan för järnvägar.

– Det innebär ett betydande tekniskt språng att ersätta 2G med 5G i det europeiska järnvägssystemet, säger Mikael Danielsson, flaggskeppsledare för FP2, Europe’s Rail i Trafikverket.

Ett grönare och mer effektivt transportsystem

– Genom FRMCS säkerställer vi inte bara sömlös kommunikation över järnvägsnätet utan uppfyller också vår gemensamma vision om ett grönare och mer effektivt transportsystem som samtidigt banar väg för en ny era av digital och hållbar mobilitet, menar Mats Malmström ansvarig för FRMCS-införandeprojekt jämte projektledare för MORANE2 i Trafikverket.

– Tack vare vår ledande 5G-täckning och dess unika tekniska förmågor kan vi modernisera den kritiska kommunikationsstandarden för svenska tåg. Givet tågens centrala roll i omställningen till ett mer hållbart och säkert transportsystem känns det extra angeläget, säger Staffan Åkesson, teknisk chef för Telia Sverige.

– Vi är stolta över att samarbeta med Telia och Trafikverket för att leverera säkra och högpresentande kommunikationslösningar för samhällskritiska uppdrag, som svarar mot kraven för framtidens järnvägsdrift i Europa, säger Nora Wahby, Chef för kundenheten Nord & Centraleuropa, Ericsson.

MORANE2 finansieras av Europe's Rail och konsortiet European Smart Networks and Services (SNS JU) samt Trafikverket och deltagande partners.

Finansieras av Europeiska unionen. Bidragsavtal nr: 101196125. Åsikter och åsikter som uttrycks är dock endast författarens/författarnas och återspeglar inte nödvändigtvis de från Europeiska unionen eller EU-RAIL och SNS JUs. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.