Europe’s Rail tuffar vidare

Arbetet för att leverera ett integrerat europeiskt järnvägsnät med hög kapacitet och tillhandahålla lösningar för fullständig integration omfattande trafikledning, fordon, infrastruktur och tjänster är nu inne på fjärde året.

Föregångaren Shift2Rail avslutades under 2024 och har levererat många byggstenar och nyttogörande resultat som Europe’s Rail (EU Rail) bygger vidare på. Tillsammans med nästan 500 deltagare – inklusive 28 medlemmar, 128 små och medelstora företag och 128 forskningscentra och universitet – har Shift2Rail levererat 695 prototyptester och 72 nya produkter. Programmet bidrog också med lösningar till att förbättra tillförlitlighet, kapacitet och kostnadseffektivitet inom järnvägssektorn. Läs mer under länkar. 

Digitalisering och automatisering av järnvägssystemet är en nyckelfaktor

Anders Carolin, Programchef EU-Rail i Trafikverket
Anders Carolin, Programchef EU-Rail i Trafikverket 

Digitalisering och automatisering av järnvägssystemet är en nyckelfaktor för att nå visionen om ett sammanhållet europeiskt järnvägssystem med hög kapacitet och uppkopplad och integrerad mobilitet för passagerare och gods. Trafikverket har som aktiv deltagare och som grundmedlem, tidigare i Shift2Rail och nu i Europe´s Rail, en omfattande och viktig roll i att driva och utveckla de prioriterade områdena.

Vårt engagemang bidrar såväl till vårt gemensamma åtagande som till vårt eget arbete för att höja kvaliteten i svensk järnvägsforskning och leverera lösningar som stärker svensk konkurrenskraft och innovation.

– Det finns en enorm potential i nyttjandet av digitalisering och automatisering för att minska järnvägens kostnader, öka dess kapacitet och förbättra dess flexibilitet och tillförlitlighet. EU-Rail är en viktig möjliggörare för att öka nyttjandet av digital teknik i järnvägsbranschen, säger Anders Carolin, programchef för Europe’s Rail i Trafikverket. 

Nedan följer två exempel på initiativ inom EU-Rail som bidrar till att driva på utvecklingen.

Framtidens mobilkommunikationssystem för järnväg

För att nyttja digitaliseringens möjligheter och uppnå hållbara, effektiva och konkurrenskraftiga järnvägstransporter är det nödvändigt att uppgradera järnvägens mobilkommunikationssystem från 2G till 5G. Nuvarande system ska ersättas med en ny internationell kommunikationsstandard för järnvägskommunikation och applikationer som går under namnet FRMCS vilket på svenska står för ”Framtidens mobilkommunikationssystem för järnväg”.

Inom ramen för Europe’s Rail Flaggskepp 2 ska tester och verifieringar genomföras av FRMCS-tekniken i verklig miljö med målet att möjliggöra introduktion på marknaden. Projektet går under namnet MORANE2 och ska pågå under tre år. Det finansieras av Europe's Rail (EU-RAIL) och konsortiet European Smart Networks and Services (SNS JU) samt Trafikverket.

Projektet MORANE2 vinjettbild
Projektet MORANE2 ska pågå under tre år. 

Tåg och flyg i en sammanhängande resa med en biljett

Travel Wise är ett nytt projekt som fokuserar på att förbättra integrationen av flyg- och järnvägstransporter. Initiativet drivs av EU-Rail och SESAR och omfattar 37 partners. SESAR är ett europeiskt offentligt-privat partnerskap som inrättats för att genom forskning och innovation och påskynda leveransen av den digitala transformationen i det europeiska luftrummet.