Innovativ lösning för energilagringssystem för järnvägen

Trafikverket har tillsammans med KTH utvecklat ett innovativt sätt att lagra energi för järnvägen som både minskar energikonsumtionen, sänker driftkostnaden och gör systemet mer hållbart och effektivt.

Prototypen i nerskalad modell av hårdvara för energilagringssystemet
Prototypen i en nerskalad modell av hårdvara för systemet. 

De elektrifierade järnvägssystemen i Europa har många utmaningar att hantera som beror av varierande energibehov.
Det kan vara spänningsfall, effekttoppar och stabilitetsproblem.
Lösningen som utvecklats kan användas både i Sverige och i andra länder.

Avancerad energilagringslösning

Europe’s Rail projektet Rail4Earth har av ovanstående orsaker därför utvecklat en avancerad energilagringslösning för att adressera de nämnda utmaningarna i elsystemet och för att få mer stabil och effektiv elektricitet i järnvägssystemet. 

Qianwen Xu, KTH.
Qianwen Xu, KTH. 

– Vårt arbete har lett till minskade effekttoppar, mer stabiliserad spänning och förbättrad energieffektivitet och styrflexibilitet, berättar professor Qianwen Xu, vid Kungliga tekniska högskolan.

 

Banbrytande forskning

Ett konkret exempel är att möjliggöra lagring av energi med stora batterier vid järnvägsstationer eftersom fordonen behöver en högre effekt vid start och acceleration. Vid inbromsning kan batteriet istället stödladdas genom återföring av energi. 

Matthias Asplund, Trafikverket. 
Matthias Asplund, Trafikverket.  

Resultatet är så positivt att fler medlemmar inom Europe’s Rail vill vara med i det fortsatta arbetet med att komma närmare en labb-demonstration.

– Vi bryter ny mark genom innovativa och praktiska lösningar för integration, styrning och energihantering av energilagring, som redan har testats genom några användningsfall i simuleringsmiljö, berättar Matthias Asplund, Trafikverket. 

Arbetet är utfört för AC 15 kV och 16,66 Hz järnvägssystem som ett svenskt användningsfall, men tillvägagångssättet kan tillämpas på andra järnvägsnät över hela världen.

 

Mer information

Projektet har fått finansiering från Europe’s Rail Joint Undertaking (JU) enligt bidragsavtal nr. 101101917. JU erhåller stöd från Europeiska unionens Horizon Europe’s forsknings- och innovationsprogram och andra medlemmar av Europe’s Rail JU än unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.

Loggor