Nu testas lastbilars säkerhetssystem.
Nu börjar vi testa lastbilars trafiksäkerhet
Trafikverket och Euro NCAP börjar testa säkerhetssystem i tunga lastbilar. Målet är att höja säkerhetsnivån på lastbilar och ge marknaden ett ranking-verktyg att använda vid upphandling.
Från och med 2024 kommer Euro NCAP att börja testa säkerheten för lastbilar. Initialt handlar det om två områden:
- Säker körning
- Krockundvikande
För Säker körning utvärderas förarstödjande system såsom hastighetsassistans och bältespåminnare, men även sikten för föraren, och för Krockundvikande testar man skyddssystem som kurshållning och test av autobroms, både för oskyddade och personbilar.
European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) är en europeisk konsumenttestorganisation som under 25 års tid framgångsrikt krocktestat och informerat om säkerhetsnivån i personbilar. Trafikverket har varit drivande inom Euro NCAP för att börja säkerhetstesta lastbilar – vilket vi anser starkt kan bidra till att minska antalet omkomna på våra vägar.
Avancerade säkerhetssystem i lastbilar – en livräddande faktor
– Om alla tunga lastbilar i Sverige hade dessa säkerhetssystem, kan sju liv räddas årligen. Nu finns ett testunderlag som företag kan använda vid upphandling av säkrare lastbilstransporter. För företag som upphandlar lastbilar eller transporter så rekommenderar Trafikverket att ställa krav på en lägstanivå på 4 av 5 stjärnor och den skulle kunna höjas successivt, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet på Trafikverket.
– Vi har haft ett gott samarbete med provbanan Asta Zero och de svenska lastbilstillverkarna, som även varit med i arbetet för att utveckla testerna, säger Rikard Fredriksson.
Lastbilar inblandade i var femte dödsolycka i trafiken
Trots att lastbilar bara står för sex procent av trafikmängden, är lastbilar inblandade i var femte dödsolycka i vägtrafiken. Även om lastbilarna i de flesta fall inte orsakar olyckan, så är det 45 personer om året som omkommer i Sverige i trafikolyckor där tung lastbil är inblandad. I över 90 procent av dessa, är det motparten som omkommer, oftast i en personbil. Men även cirka tio oskyddade trafikanter omkommer årligen (det vill säga fotgängare, cyklister, mopedister, motorcyklister).
Om några år kommer även krocktester
En annan pådrivande faktor är att det införts ett europeiskt lagkrav för lastbilars säkerhet, men Euro NCAP:s mål är att genom frivilliga tester driva lastbilar till en högre säkerhetsstandard än lagkrav, vilket man varit framgångsrik under många år med personbilar och på senare tid även skåpbilar.
Arbetet med att utveckla testerna av tunga lastbilar fortsätter.
– En andra testfas sjösätts 2027 där man kompletterar med tester av system för förardistraktion och trötthet, samt ännu mer avancerade krockundvikande system, säger Rikard Fredriksson. Slutligen är planen att Euro NCAP ska införa krocktester av tunga lastbilar till år 2030, som syftar till att göra lastbilsfronterna ”mjukare” (mer eftergivliga) i krock med bil eller oskyddade trafikanter.
Vi vill att lastbilar ska bli säkrare både för föraren/passagerare och för andra trafikanter – för att göra det säkrare på våra vägar.