Publiken på ERTMS-branschdag

ERTMS branschdag - Tillsammans på spåret mot 2042

För att klara av att föra in det nya signalsystemet ERTMS till 2040-talet behöver alla organisationer arbeta ännu tajtare. Det var en av slutsatserna från många talare vid ERTMS branschdag den 19 november.

Patrick Guné, Emma Beijer, Christian Löf, Christoffer Crafoord, TRV. 

ERTMS fjärde branschdag hölls den här gången i pelarsalen på det legendariska danspalatset Nalen i Stockholm, som numera hyser både konferenser och konserter.

Patrick Guné, som är chef för Stora projekt i Trafikverket, öppnade dagen med att konstatera att höstens infrastrukturproposition resulterar i betydande investeringar och underhåll framöver. Christian Löf, chef för Uppgradering järnväg, fyllde i med att ERTMS står inför en oerhörd acceleration. Det kommer att vara mycket som ska göras på en gång, och det kan bara parterna klara av tillsammans.

Anna Jernlund och Justus Stern. Anna skötte ett Menti-pass till Justus Sterns dragning.
Anna Jernlund och Justus Stern 

För att sätta ERTMS-utvecklingen i en historisk kontext var Justus Stern inbjuden. Som nybliven pensionär från SJ sträckte sig hans signalspaning från telefonerande tågklarerare över utvecklingen av ATC till ERTMS. Han redogjorde också för de organisatoriska förändringar som har skett vid om- och avregleringen då Banverket bildades.

Staten skulle förvalta spåren och fler järnvägsoperatörer skulle skapa konkurrens på marknaden. Han konstaterade att ATC gick fortare att utveckla och föra in, men då fanns ett annat ekosystem med en sammanhållen förvaltning. Han pekade också på de kunskapsgap som finns mellan organisationerna, ”hur många i min organisation har varit på en trafikledningscentral och hur många på Trafikverket har suttit i en förarhytt” frågade han retoriskt. Men även till ledning och politik finns ett glapp enligt Justus.

– Bengt Norling, kommunikationsminister 1969-76, var son till en stationsinspektör. Hans efterträdare Bo Turesson 1976-78 var civilingenjör. Inte konstigt att det var lätt att kommunicera på den tiden. Vi behöver bli bättre på att prata med professionella politiker där vi har 15 minuter vid ett styrelsemöte.

Riv organisationstänket

Arbetet med ERTMS på Trafikverket är uppdelat på två avdelningar. ERTMS Förberedande, som utvecklar systemet, och ERTMS Införande, som ser till att systemet installeras i den fysiska anläggningen. Emma Beijer, chef för Införande tog vid Justus tankegångar:

– Riv organisationstänket och fokusera på uppdraget och kommunikationsvägar mellan alla inblandade, lyfte hon. 

Andreas Fridolf 

Emma hade också den tillfredsställande uppgiften att visa hur inkopplingen på Malmbanan har gått till och fungerat under hösten. Vid sin sida hade hon Andreas Fridolf från Railcare som gav ett lokförarperspektiv. Systemet har många fördelar enligt Andreas. Skärmen ger en lång överblick hur man får köra. Lutningar upp och ned finns med och hastigheten blir snabbare vid tågmöten. Textmeddelanden till tågklarerarna fungerar fint. Det som hade varit utmanande var utbildningen i och med att inkopplingarna från i våras sköts upp. Ett omfattande repetitionsarbete blev nödvändigt.

– Det finns en generationsskillnad, menade Andreas också. Den äldre generationen vill gärna ha sina signaler, medan den yngre är van att titta på skärmar.

– Vi vill också gärna ha en informationsväg för alla regler och anvisningar. Nu kommer de från många olika håll som är bökiga att hålla reda på. 

Satsningar som sträcker sig över mandatperioder

Gustaf Engstrand grillar Emma, Christian, Ahmad Fathjalali och Christoffer. 

Eftermiddagen fylldes av en spaning över hur införandet går i Europa och hur EU arbetar med frågan. Christoffer Crafoord, chef för Förberedande, presenterade sedan den framtida tekniska utvecklingen de närmaste 20 åren. Slutligen fick Gustaf Engstrand från Tågföretagen möjlighet att grilla Christian, Emma, och Christoffer på scen tillsammans med Ahmad Fathjalali från Alstom.

På frågan om Alstom och de andra systemtillverkarna kommer att klara den omfattande utrullningen över hela Europa de närmaste decennierna svarade han:

– Jag kan bara uttala mig om hur vi ser på det. Det kommer att vara utmanande för oss och alla involverade parter. Det kräver en förstärkt och utökad samverkan och samarbete, och jag tror att det går. Men för att klara det behöver vi långsiktiga satsningar på plan och finansiering som sträcker sig över mandatperioder, för att vi ska kunna rigga våra organisationer.

Anders Svensson
Anders Svensson 

Frågan om finansieringen av ombordutrustningen lyftes också. Christian Löf konstaterade att det nog inte är en högoddsare att det kommer ett regeringsuppdrag i samband med nationell plan. En uppmaning som återkom var också att inte tvinga tågoperatörerna att installera ombordutrustningen för tidigt.

När Anders Svensson från Järnvägshistoriska Riksförbundet summerade dagen citerade han den legendariska Nalen-chefen Topsy Lindblom:

– Det var verkligen festligt, folkligt och fullsatt.
 

 

Järnvägspodden spelades in under dagen. Avsnittet släpps måndagen den 25 november. 

Järnvägspodden

Vill du ha dagens presentationer som pdf, se fliken "Kontaktuppgifter" längst upp på sidan.