Foto: Tommy Ferdinandsson

Umeå först ut med digital miljödatarapportering

Tillsammans med byggbranschen har Trafikverket utvecklat en metod för att digitalt följa upp drivmedelsanvändningen inom upphandlade entreprenader. Och nu är första projektet igång, en gång- och cykelväg utanför Umeå.

Med hjälp av ett helt nytt verktyg ska Trafikverket samla in miljödata från våra projekt i realtid.  Metoden innebär att vi och branschens aktörer implementerat ett digitalt flöde från utförare till Trafikverket i form av en följesedel enligt standarden BEAst Supply 4.

Nu är det första projektet live, vilket markerar starten på ett helt nytt digitalt arbetsflöde som möjliggör miljörapportering löpande. Detta utgör ett, av många, viktiga steg för att underlätta uppföljningen av Trafikverkets mål om en klimatneutral infrastruktur till år 2040.

Gång- och cykelväg utanför Umeå blev första projektet

I början av sommaren tilldelades NCC uppdraget att bygga en gång- och cykelväg längs väg 523 i Stöcke utanför Umeå, där ett av Trafikverkets krav var att följesedlar skall rapporteras digitalt enligt BEAst Supply 4. Detta startade en omfattande process för att säkerställa att hela kedjan - från NCC till deras underleverantörer och partners - uppfyller dessa krav.

Personal på Torbjörn Sund Entreprenad AB, som är underleverantör till NCC, kommer att börja rapportera sina utförda timmar dagligen i Hogia Mobilast via appen. Denna registrering utgör grunden för de digitala följesedlarna, som innehåller miljöinformation och skickas till NCC. Projektmedarbetaren på NCC kontrollerar att all information är korrekt och vidarebefordrar den information som efterfrågats till Trafikverket.

Tidigare har man använt excelmallar för att rapportera drivmedelsanvändning, men nu har digitaliseringen skapat möjligheter att förbättra både datakvaliteten och uppföljningen för oss. Det digitala flödet effektiviserar informationshanteringen och anpassar informationen automatiskt till rätt mottagare, vilket är avgörande för att hjälpa Trafikverket att följa upp sina miljömål och skapa en mer hållbar infrastruktur.

Samarbete är nyckeln till framgång

– Som en av de ledande aktörerna i branschen har vi ett ansvar att driva på digitaliseringen och säkerställa att vi lever upp till de krav som ställs på oss. Det här projektet är ett exempel på hur vi tar ansvar för en positiv och fortsatt teknikutveckling, säger Esbjörn Lundmark, teknisk specialist NCC.

– Den första digitala följesedeln enligt BEAst Supply 4 markerar ett viktigt steg mot våra miljömål inom bygg- och transportsektorn. Genom vårt nära samarbete med NCC, Hogia och övriga aktörer har vi skapat en modell som effektiviserar arbetsflöden, ökar datakvaliteten och möjliggör bättre uppföljning. Samarbetet och engagemanget från alla aktörer i projektet har varit en viktig framgångsfaktor. Med detta projekt tar vi steg närmare en mer hållbar framtid för branschen, säger Ulf Jonson, miljöspecialist och projektledare på Trafikverket.

– Vi är glada över att ha bidragit till utvecklingen av detta digitala flöde, som sätter en ny standard för branschen. Genom vårt samarbete med Trafikverket, NCC och övriga aktörer har vi tillsammans skapat en lösning som effektiviserar processer och främjar en mer hållbar byggbransch. Det är ett helt nytt arbetssätt där hela kedjan måste fungera, och vi har alla haft inställningen att vi behöver hjälpas åt. Detta projekt är ett tydligt exempel på vad vi kan åstadkomma när vi arbetar tillsammans, säger Henrik Mossberg, produktspecialist på Hogia Logistics Systems.

Mer information

Trafikverket har som en betydande upphandlare av infrastrukturprojekt ett stort ansvar och också stora möjligheter att påverka utsläppen. Att digitalisera miljödata är en förutsättning för att effektivt följa upp och granska att Trafikverkets mål på bland annat fossilfria drivmedel i våra entreprenader 2030 uppfylls.