Regeringen har presenterat infrastrukturproposition för 2026-2037
Regeringen har presenterat infrastrukturpropositionen med förslag till ekonomiska ramar för nationell plan för transportinfrastrukturen 2026-2037. Propositionen utgör ett viktigt steg i planeringsprocessen som ska leda fram till en kommande plan.
– Vi kommer nu att analysera propositionen. Parallellt är vi i full gång med förberedelserna inför ett förväntat uppdrag att ta fram ett förslag till en ny nationell plan, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.
Regeringen föreslår ökade ekonomiska ramar
Regeringen föreslår i propositionen att den ekonomiska ramen för transportinfrastrukturen ska uppgå till 1 171 miljarder kronor (2025 års prisnivå) för åren 2026–2037. Medlen fördelas ut enligt följande:
- 210 miljarder till drift och underhåll av järnvägen
- 354 miljarder kronor till underhåll av statliga vägar
- 607 miljarder kronor till utveckling av transportinfrastruktur
– Detta innebär en tydlig ökning av de ekonomiska ramarna där regeringen möter de behov vi identifierade i inriktningsunderlaget. Med ökade medel följer ökade förväntningar, och Trafikverket har ett stort ansvar för att på ett effektivt sätt få ut dem i våra vägar och järnvägar, säger Roberto Maiorana.
Regeringen föreslår också att förvaltningskostnader uppgående till 59 miljarder kronor flyttas från anslag för utveckling och vidmakthållande till Trafikverkets förvaltningsanslag. Anslagen för utveckling och vidmakthållande minskas dock inte.
Till den ekonomiska ram som föreslås i propositionen tillkommer även medel från till exempel trängselavgifter och banavgifter. Sammantaget ger detta enligt regeringen en total ekonomisk ram på transportinfrastrukturen på 1 315 miljarder kronor.
Alternativa finansieringsformer, slutår för ERTMS och höjd beloppsgräns för namngivna objekt
Exempel på andra nyheter i propositionen är att regeringen vill pröva nya möjligheter till alternativ finansiering ska prövas, att regeringen sätter 2042 som slutår för utbyggnaden av ERTMS i järnvägssystemet, och att beloppsgränsen för namngivna objekt höjs i nationell plan från 100 till 150 mnkr och i länsplaner från 50 till 75 mnkr.
Efter riksdagsbeslut följer ett uppdrag att ta fram ett planförslag
Närmast väntar riksdagens ställningstagande till propositionen som förväntas ske under hösten. Steget därefter är att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett förslag till ny nationell plan. I uppdraget kommer regeringen att ange centrala utgångspunkter för Trafikverkets planarbete.
Trafikverkets bedömning är att ett sådant uppdrag kan komma under våren 2025. Det är slutligen regeringen som beslutar om innehållet i nationell plan.
Fakta
Den nationella planen för transportinfrastruktur beskriver hur den statliga infrastrukturen för järnvägar, vägar samt sjö- och luftfart ska underhållas och utvecklas. Planen sträcker sig tolv år framåt, eller annan period om regeringen beslutar om det, och en ny reviderad plan tas fram vart fjärde år. Planen omfattar idag:
- drift och underhåll samt riktade miljöåtgärder i hela det statliga vägnätet
- investeringar och trimningsåtgärder på statliga järnvägar och nationella stamvägar
- investeringar i sjöfart (farleder och slussar), och
- regionala länsplaner