Rangerbangårdarna behöver möta framtida behov

I Sverige finns åtta rangerbangårdar som behöver svara upp mot marknadens framtida behov av effektiv och funktionell rangering. Nu har Trafikverket tagit fram en strategi för hur den uppgiften ska klaras av.

Dagens rangerbangårdar står inför stora underhålls- och reinvesteringsbehov under de kommande 12 åren. För att styra upprustningen och möta branschens behov, har Trafikverket analyserat samtliga åtta rangerbangårdars övergripande funktion i dag och vad som behövs för att de ska svara upp mot framtida krav.

– Vår färska rapport innehåller en strategi som hanterar ett tidsperspektiv fram till 2040. Den visar vilka rangerbangårdar som behöver utvecklas, kan behållas som de är eller omvandlas till planväxlingsbangårdar. Nu kommer vi fortsätta att utreda i detalj hur alla åtta fungerar så optimalt som möjligt, säger Inger Ranheim, projektledare på Trafikverket strategisk planering.

Rangerbangårdarna i Sävenäs, Malmö, Hallsberg, Ånge och Gävle har behov av att utvecklas och strategin menar att de kan nyttjas effektivare och eventuellt öka sin kapacitet. Rangerbangården i Borlänge bedöms behålla samma utformning som idag. När det handlar om Helsingborg och Sundsvall kommer Trafikverket att titta på om rangerbangårdarna kan omvandlas till planväxlingsgårdar. En planväxlingsbangård har en enklare utrustning än en rangerbangård och vagnarna behöver växlas manuellt med hjälp av ett lok.

Nära dialog med branschen

Strategin bygger på analys av befintlig statistik, trafikprognoser, kapacitetsutnyttjande och andra faktorer som samhällsekonomi. I prognosarbetet har Samgods, Trafikverkets system för trafikslagsövergripande godsprognoser och analyser, använts.

– Vi har också under resans gång haft en nära dialog med branschen för att bland annat fånga det framtida behov som godsoperatörer och godstransportköpare har av rangerbangårdarna. Det har varit av stor vikt och helt nödvändigt att ta del av branschaktörernas kunskaper och erfarenheter, avslutar Inger Ranheim.

Mer information om rapporten

Rapporten är ett resultat av ett regeringsbeslut inom ramen för den nationella planen för perioden 2022–2033. Trafikverket fick då i uppdrag att genomföra en fördjupad utredning om anläggning för tjänst i järnvägens sidosystem.