Ny forskning bidrar till bättre luft på plattformar under jord
Trafikverket har tillsammans med andra järnvägsförvaltare och järnvägsföretag byggt ny och fördjupad kunskap om luftburna partiklar från elektrifierade tåg. Det ökar förståelsen för vilka åtgärder som ger bättre miljöer på plattformar under jord.
Elektrifierade tåg har, i jämförelsevis med bilar, båtar och flygplan, liten inverkan på kvaliteten på den luft vi andas in. Det finns ett undantag och det är underjordiska tågplattformar, där luftkvaliteten kan försämras av den spårbundna trafiken. Här har tidigare höga halter av PM10, partiklar mindre än 10 µm i diameter, uppmätts.
Därför har ytterligare kartläggningar av partikelemissionen genomförts med syftet att hitta effektiva åtgärder. Arbetet sker inom projekt Rail4Earth som är en del av järnvägsforskningsprogrammet Europe’s Rail.
– Vi har fått ny och viktig kunskap om luftkvalitet på underjordiska stationer vilket utgör grunden för att genomföra förbättringar, säger Matthias Asplund projektledare för Rail4Earth.
Partikelmätare på Arlanda C
Modeller för luftkvalitet utvecklas också i projektet och i dagsläget går det att skilja mellan olika tågtypers påverkan liksom hur underhållsarbete och omgivningen sammantaget påverkar luftkvaliteten.
– Projektet har utvecklat en partikelmätare för att effektivt kunna mäta partiklar i omgivningen under längre tid. Den har fungerat bra och kan effektivt användas för att kvantifiera partiklar i luften, säger Ulf Olsson, forskare på KTH. En av dessa mätare finns idag monterad på Arlanda C.
Målet är att fler mätare ska monteras
Målet är att bättre kunna bedöma och åtgärda luftkvaliteten genom modeller och fler mätutrustningar på strategiska platser i vår anläggning och här bistår Lina Andersson, sakkunnig luftkvalitet. I projektets uppdrag ingår även att utforma en standardisering för mätning av luftkvaliteteten på underjordiska tågplattformar.
För den fortsatta projekttiden planeras även en utvärdering av olika metoder för att förbättra luftkvaliteten samt en vidareutveckling av luftkvalitetsmodellerna för att kunna studera inverkan av enskilda tågindivider.
Detta projekt har fått finansiering från Europes Rail Joint Undertaking (JU) enligt bidragsavtal nr. 101101917. JU erhåller stöd från Europeiska unionens Horizon Europes forsknings- och innovationsprogram och andra medlemmar av Europes Rail JU än unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.