Trafikverket forskar om vätgas för ett säkert och hållbart europeiskt järnvägssystem
Vid utfasning av fossila bränslen måste det till alternativ på de tågsträckor som saknar kontaktledning. För långa sträckor och tyngre tåg är vätgas ett alternativ. Vätgasen bildar rent vatten när den förbränns med syre och frigör energi.
Ökad hållbarhet för transporter är en förutsättning för att möta kraven från medborgare och kunder. Här spelar Trafikverket, i samarbete med Europe’s Rail, en viktig roll genom att utveckla lösningar med målet om ett gemensamt hållbart europeiskt järnvägssystem.
Säkerheten är en viktig faktor vid introduktion av vätgas till tågsektorn. Projektet Rail4Earth jobbar därför med säkerhetsfrågor där fokus ligger på tankning och infrastrukturen kring tankningen av järnvägsfordon.
Erfarenhetsutbyte med vägsektorn
Det finns gott om erfarenhet och standarder för vätgashantering för vägtransport som kan nyttjas för järnvägen. Projektet undersöker vilka delar som är direkt relevanta för järnvägen och hur de behöver utvecklas och anpassas utifrån de specifikakrav som finns, till exempel rörande mängden vätgas som skall hanteras.
Inom ramen för Rail4Earth koordinerar Trafikverket arbetet tillsammans med RISE.
– Det är viktigt med hög säkerheten när man hanterar vätgas för järnvägstransporter och att ha en god kännedom från andra branscher som jobbar med vätgas. Då behöver vi inte uppfinna hjulet en gång till säger Live Mölmen på RISE.
– Ett delresultat för projektet är att ta fram underlag till standarder som hantering av vätgas för järnvägsfordon i Europa, då är det är klokt att vi använder oss av det som redan är framtaget för andra branscher menar Matthias Asplund projektledare för Rail4Earth i Trafikverket.
Fakta om Rail4EARTH
Inom Europe’s Rail (EU-Rail) är arbetet organiserat i sju flaggskeppsprojekt (FP). Trafikverket deltar och driver arbetet inom samtliga områden tillsammans med företrädare från akademin och branschen. Det fjärde flaggskeppsprojektet går under namnet Rail4EARTH och har som målsättning att åstadkomma ett hållbart och grönt järnvägssystem genom att förbättra järnvägens befintliga hållbarhetsprestanda och bygga ett mer attraktivt och motståndskraftigt järnvägssystem som bidrar till målen för ett klimatneutralt Europa för 2050.
"Finansieras av Europeiska unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. Projektet stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar."