Så här gör Trafikverket affärer
Trafikverkets inköpsvolym 2023 var över 66 miljarder kronor. Se videon där inköpsdirektör Daniel Ljunglund berättar hur vi gör affärer på Trafikverket.
– Affärsuppläggen ska skapa förutsättningar för både oss på Trafikverket och leverantörerna, säger Daniel Ljunglund, inköpsdirektör.
Vi använder både ”pris" och ”bästa förhållande mellan pris och kvalitet” när vi utvärdera anbuden. Men först ska man alltid ”klättra över kvalificeringsribban”. Valen vi gör bygger exempelvis på hur komplext något är eller om det är kända standardlösningar. När vi vill stimulera innovationer eller när vi vill värdera något utöver grundkrav går vi mot mervärde.
– Det finns också andra verktyg för att skapa drivkrafter för bra prestationer som bonus och upprepad beställning. Tidiga marknadsdialoger kommer mer och mer som en del i Trafikverkets inköpsarbete, fortsätter Daniel.
Bjuder in till dialogmöte
Tidiga marknadsdialoger kommer mer och mer som en del i Trafikverkets inköpsarbete. Företagen bjuds in till ett dialogmöte innan anbudsförfrågan går ut, för att gå igenom projektets förutsättningar. Företagen får veta mer, samtidigt som Trafikverket kan få inspel som förbättrar förfrågningsunderlagen.
– Vi utgår alltid från transparens och likabehandling när vi bjuder in till och genomför marknadsdialogerna. Dialogerna hjälper oss att göra bättre förfrågningsunderlag, anbuden håller högre kvalitet och det blir tydligare för alla vad som ska göras, säger Daniel.
Gott samarbete ger bättre leveranser, Trafikverket får mer för pengarna och det ger förutsättningar för sund lönsamhet.
– Sedan en tid tillbaka har vi systematiserat samarbetet genom att inleda projekten med en ”etableringsfas” där vi bland annat sätter gemensamma mål och identifierar risker, avslutar Daniel.
Lär dig mer om hur Trafikverket arbetar med leverantörssamarbete och val av affärsupplägg genom att titta på videon.
Video: Så här gör Trafikverket affärer
Vi bygger goda relationer med våra leverantörer. Det skapar tillit och leder till bättre affärer. Målet är att vara leverantörens förstaval.