Ådalsbanan får ordinarie trafik snabbare än beräknat
Ådalsbanan återgår till normal trafik vid midnatt mellan den 29 och 30 augusti när felet i signalsystemet åtgärdas. – Vi har tillsammans med vår systemleverantör arbetat kvällar och helger för att få till en snabbare lösning, säger Christoffer Crafoord.
I slutet av juli fattade Trafikverket beslut om ett tillfälligt stopp och att reducera hastigheten vid 25 plankorsningar på Ådalsbanan. Det skedde efter att ett fel hittats i signalsystemet. Ådalsbanan hade fått en ny version av signalsystemet i slutet av juni. Några veckor senare skedde en incident vid en plankorsning norr om Kramfors.
Efter den omfattande säkerhetsanalysen som då genomfördes fattade företrädare för Trafikverket beslut om några dagars stopp för trafiken för att kunna införa reducerad hastighet, 30 kilometer i timmen, vid 25 plankorsningar längs banan.
– Ett intensivt arbete med systemleverantören har banat väg för två veckors tidigare rättning jämfört med den första prognosen, säger Christoffer Crafoord, avdelningschef ERTMS Förberedande.
– Samtidigt har vi full förståelse för de negativa konsekvenser som det här har fått för såväl resenärer som industri.
När det nya signalsystemet tas i bruk på Malmbanan i slutet av sommaren sker det med en annan version av signalsystemet som inte har detta fel.
Pilotbanan Ådalsbanan är viktig för utvecklingen av det nya signalsystemet
Ådalsbanan ansluter till Botniabanan och de bildar ett sammanhängande stråk. Hela Botniabanan och delar av Ådalsbanan är nya banor och det nya signalsystemet ERTMS fanns på plats när Botniabanan togs i bruk 2010. De båda banorna knyter i princip ihop Sundsvall och Umeå där ett tydligt trafikupplägg finns. Det sågs som en fördel med ett sammanhängande stråk med ERTMS. 2011 fick Ådalsbanan ERTMS.
Det nya signalsystemet utvecklas först hos systemleverantören och Trafikverket i testlabb. Därefter används aktuell version av systemet på Trafikverkets två testbanor för att säkra att olika ombord- och marksystem fungerar ihop. När systemet fått ett första godkännande installeras det på Trafikverkets tre huvudsakliga pilotbanor, Ådals- och Botniabanan eller Haparandabanan. På pilotbanorna går ordinarie trafik. De är viktiga för att skaffa erfarenheter inför större införanden. Efter minst sex månader på pilotbana får sedan systemet status som tekniskt godkänt material och kan installeras på en vanlig sträcka.