Nya datum för inkoppling av ERTMS på Malmbanan efter återställningsarbetena

Trafikverket har under våren fokuserat på att återställa Malmbanan efter vinterns urspårningar, för att leverera en robust anläggning där trafiken går som den ska.

Den prioriteringen har fört med sig att ERTMS-inkopplingarna i maj och juni sköts upp. En omplanering av banarbeten har nu givit sitt första delresultat. ERTMS kopplas in på Malmbanan med start i slutet av augusti i år. Det första inkopplingarna sker i Gällivare kommun. Nya signalsystemet är en viktig del för att säkra banans robusthet.

De första inkopplingarna skulle ha ägt rum vid sex tillfällen maj – september på sträckan Gällivare – Riksgränsen. De fyra berörda styrområdena är Gällivare, och vidare norrut Linaälv, Kiruna och Björkliden.

Ny inkopplingsplan

Den nya inkopplingsplanen är styrområde Linaälv v. 35 med trafikstart v. 36 och Gällivare v. 37 med trafikstart v. 38. All ordinarie trafik ställs, som planerat, in på sträckan Råtsi-Harrträsk under dessa veckor vilket betyder att tåg inte kan gå till och från Gällivare. Det kommer fortfarande vara möjligt att trafikera Boden-Luleå och norra Malmbanan. Det förs också dialog med Norge om att vidta åtgärder för att hålla stråket mot Narvik öppet.

För styrområde Kiruna krävs mer tid för att landa in i en bra tidplan och målet är ett beslut kring ny inkopplingsplan under sommaren. Även styrområde Björkliden behöver en reviderad inkopplingsplan. Detta sista område kommer inte att tas i bruk under 2024.  

Ett andra resultat av omplaneringen är att förutsättningarna kan förändras för den första etappen av det viktiga spårbytet mellan Gällivare och Råtsi i höst. Det kan finnas behov av ytterligare hastighetsnedsättningar och tider i spår. En analys om detta pågår.

Många delar att ta i beaktande vid omplaneringen

Omplaneringen är ett komplicerat pussel att lägga. Många olika hänsyn ska tas; återställningsarbetet ska slutföras, olika planerade förbättringsåtgärder ska genomföras, det behöver finnas tider i spår samtidigt som störningar för tågtrafiken ska minimeras. Flera ömsesidiga beroenden finns.

Trafikverket rustar långsiktigt för den pulsåder som Malmbanan är, men det finns ingen snabb lösning som kan hantera de problem med kapacitet och robusthet som banan har. I samverkan med de järnvägsföretag som trafikerar sträckan behöver vi se över hur banarbeten och tågtrafik kan samordnas. Arbetena som vi gör nu påverkar trafiken, men är nödvändiga investeringar för att skapa mer kapacitet för framtiden.