Digitaliserat vägtransportsystem – Nu är färdplanen uppdaterad

I den uppdaterade färdplanen för ett digitaliserat vägtransportsystem konkretiserar vi hur digitalisering kan bidra till de transportpolitiska målen och skapa värde för de som använder det, samt vad som krävs för att nå dit.

Digitalisering är avgörande för att göra vägtransportsystemet mer effektivt, säkert och hållbart. Det kan till exempel göras genom att nyttja den befintliga vägen mer effektivt och förbättra trafiksäkerheten kring våra entreprenader.

Den senaste uppdateringen av "Färdplan – digitaliserat vägtransportsystem" syftar till att tydliggöra och visa potentialen samt uppmuntra fler att delta i utvecklingen av det digitala vägtransportsystemet.

– Genom att vara transparenta om utvecklingsområden, projekt i olika stadier och andra initiativ tror vi att det underlättar förståelsen för våra insatser och främjar samarbetet, säger Olof Johansson, programchef digitalisering av transportsystemet på Trafikverket.

30 tillämpningar av digitalisering

Digitaliseringen har stor potential att skapa värde för samhället på både kort och lång sikt. Detta genom att bidra till att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. I Färdplan – digitaliserat vägtransportsystem visar vi exempel på nya konkreta tillämpningar där vi använder den nya teknikens möjligheter.
I uppdateringen lyfter vi fram 30 tillämpningar av digitalisering i olika utvecklingsskeden. En del är enbart idéer och behöver utredas innan vi vet om de ger nytta och andra är redo att användas redan idag, säger Sandra Bårdén, utredare och ansvarig för koordineringen av uppdateringen på Trafikverket. 

Utvecklingsbehov som skapar förutsättningar

Det krävs också att vissa viktiga förutsättningar kommer på plats för att vi ska lyckas i arbetet på lång sikt. Det rör sig till exempel om att möjliggöra uppkoppling längs hela vägnätet och datadelning mellan aktörer. Dessa förutsättningar berör hela vägtransportsystemet och vi ser det som ett gemensamt arbete, tillsammans med allt från akademi och industri till andra offentliga aktörer.

För att förtydliga vilka förutsättningar som krävs pekar färdplanen ut konkreta utvecklingsbehov inom fyra fokusområden:

  • Fysisk väginfrastruktur
  • Uppkoppling och kommunikationskanaler
  • Former för datautbyte
  • Data- och informationsmängder

Förutsättningarna och utvecklingsbehoven gäller hela systemet. De behöver finnas på plats för att i större skala kunna göra nytta för utvecklingen i Trafikverkets leveranser. 

– För att dra nytta av de möjligheter som uppkoppling av fordon, datautbyten, förarstöd och automatisering ger, så behöver vägtrafikledningen förändras och utvecklas framöver. I fokusområde framtidens vägtrafikledning försöker vi konkretisera vissa behov av förändringar och peka ut en inriktning framåt, säger Per-Olof Svensk, utvecklingsledare och utredare på Trafikverkets trafikledning.