Vi behöver höja säkerheten vid järnvägen

Under 2023 omkom 92 personer i järnvägssystemet. Det är en ökning från föregående år. Vi behöver höja säkerheten för att nå etappmålet 2030.

– Resultatkonferensen trafiksäkerhet järnväg är ett tillfälle för oss som bransch att dela statistik och analyser, men även insikter och belysa utmaningar i vårt system i syfte att hela tiden arbeta för en säkrare järnväg, säger Tobias Lindberg, enhetschef trafiksäkerhet, Trafikverket.

Antalet dödsfall ökade under 2023. Förra året omkom 92 personer. Trafikverket behöver höja säkerheten såsom att intrångssäkra järnvägsanläggningen, stärka säkerheten i plankorsningar och skapa förutsättningar för entreprenörer att jobba säkert i systemet.

Åtgärder för att öka säkerheten

I videon nedan kan du se Sandra Nordström och Helena Rådbo från Trafikverket samtala om trafiksäkerhetsläget 2023 och vilka åtgärder vi behöver prioritera för att öka säkerheten.

Sandra Nordström, utredare Trafikverket, och Helena Rådbo, senior sakkunnig Trafikverket, samtalar om trafiksäkerhetsläget 2023 och vilka åtgärder som behöver prioriteras för att öka säkerheten. Trafikverkets arbete med säkerhet på järnväg utgår från Nollvisionen och Etappmålet 2030.

– 2023 var ett mörkt år som gick åt fel håll. Vi gör många åtgärder för att förebygga dödsfallen men det tar tid innan de får effekt. Därför behöver vi bli bättre på att få till kompletterande åtgärder som inte är så kostnadstunga och därmed möjliga att implementera i snabbare takt, säger Maria Krafft, måldirektör trafiksäkerhet, Trafikverket.

– Det kan till exempel vara genom att använda digitaliseringens möjligheter där trafikanter kan få varningar när tåg är på väg mot en obevakad plankorsning eller nytt typ av stängsel som både förhindrar vilt och spårspring, fortsätter Maria.

Tillsammans för en säkrare järnväg

Temat för årets webbsända konferens, där Trafikverket välkomnar järnvägsbranschen att tillsammans stärka trafiksäkerhetsarbete, var arbete i spår. Det är många delar som måste fungera för att det ska vara möjligt att arbeta på ett effektivt och säkert sätt. 

– Vi i branschen måste jobba tillsammans. En spelare kan inte åstadkomma säkerheten i helheten i ett sammansatt system. Säkerheten måste ta plats och vara konkret. Det är inte ett teoretiskt regelverk som kan ses isolerat från sin kontext och sitt sammanhang, utan ett regelverk som måste fungera tydligt i praktiken. Och utvecklas över tid. Det är viktigt att alla, utifrån sina roller kliver fram, ser möjligheter och söker lösningar. Att lyssna på varandra, kroka arm och se det samlade perspektivet, säger Malin Holen, chef Underhåll, Trafikverket.

Trafikverkets arbete med säkerhet på järnväg utgår från Nollvisionen och Etappmålet 2030. Ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Etappmålet, som har beslutats av regeringen, innebär att antalet omkomna ska minska till högst 42 personer 2030. Antalet allvarligt skadade ska minska till max 10 stycken.