Vägteknikdagen 2024

Den 15 februari var det dags för den årliga Vägteknikdagen i Norra regionen. Det är specialister inom Investering och Underhåll på Trafikverket som bjuder in verksamma i branschen till en dag med föreläsningar och mingel.

För den 22:a gången i ordningen samlades beställare och leverantörer för att träffas och prata teknik kopplat till byggnation av vägar. Vid den första träffen 2003 var det bara 25 deltagare, nu var det hela 225 deltagare.

Syftet med dagen är att ha ett forum och sprida och dela kunskap med våra kollegor i branschen. De ämnen som vi håller oss till är vägteknik, geoteknik och avvattning, säger Johan Ullberg, Trafikverket. Så klart är det även viktigt med minglet i pauserna, där man kan knyta kontakter och passa på att ställa frågor till varandra.
Bland de inbjudna finns både myndigheter och kommuner, likväl som olika konsultbolag. Många intressanta och engagerande ämnen avhandlades under dagen.

Projekt och bygge

Anneli och Gunilla från Trafikverket skickade med erfarenheter från våra byggen, framförallt E4, saker som de sett och som inte alltid projekteras fullt ut. Alltså ett medskick att man måste tänka byggbarhet redan i projekteringen.

Rensning av diken

Joacim Jacobsson, Länsstyrelsen i Västerbotten gjorde en genomgång av de regler och lagar som gäller när vi arbetar i vattendrag. Hur vi får underhålla diken, och vid behov förbättra. Till exempel tryckte han på vikten av en noggrann truminventering, och att hitta de trummor som finns med i underlagskartor. Mycket viktigt för att inte dra på projekten onödiga extrakostnader.

Johan Nyström på scenen
Johan Nyström talar om biokol som kolsänka 

Biokol som kolsänka

Johan Nyström och Anneliina Kupiainen från GRK berättade hur man genom att via en process att behandla organiskt material kan lagra CO2 i stället för att släppa ut den i atmosfären, och hur detta hade nyttjats i projektet med mitträcke på E4 i Börjelslandet. Man hade bland annat där kunnat minska utsläppen motsvarande sju resor tur och retur Sverige-Thailand med flyg. Emma Viklund från Trafikverket kompletterade med myndighetens syn på projektet.

Provpålning

Robert Jonasson, Sweco, och Jonas Edin, Edin Geoteknik , berättade entusiastiskt om hur man genom provpålning i E4 i Ångermanland lyckats hitta en lösning att ”rädda” vägen.

Näringslivets expansion i norra Sverige

Mikael Sundvall, Trafikverket, talade om ”Näringslivets expansion i norra Sverige” och hur Trafikverket möter upp det. Vi ställs ju inför utmaningar där infrastrukturen inte är anpassad för det nya. Han nämnde till exempel förbifart Skellefteå, och alla satsningar som görs på Malmbanan.

Lagstiftning om masshantering

Lisa Cullhed och Åsa Lindgren, Trafikverket, berättade om hur lagstiftning om masshantering och tillämpning av denna justerats, så att det blir lite lättare att återanvända massor i entreprenader.

Dimensioneringssystem för vägöverbyggnader

Tomas Winnerholt, Trafikverket, beskrev Trafikverkets nya dimensioneringssystem för vägöverbyggnader, alltså hur vägkonstruktionen ska projekteras så det blir önskad bärighet.

Aktuella händelser

”Trafikverket småpunkter”. Här gick Erik Eriksson, Trafikverket, igenom övergripande om aktuella händelser. Till exempel om mediala händelser som bortspolningen av banvallen i Hudiksvall och urspårningen på Malmbanan. Han gjorde också en beskrivning av vägteknikdagens själ, vilket ju är samtal/samverkan.

Lättsam avslutning på dagen. 

Lättsam avslutning

Som traditionen påbjuder avslutas alltid dagen med något lättsamt, denna gång genomfördes avslutningen av LICAB med en lite frågesport som bland annat innehöll frågan om hur många sidor det finns i den tryckta versionen av AMA och hur lång E4 är. Här finns det till allmän munterhet och till vissas harm uppenbara brister i kunskapen. Vinsten i tävlingen gick till MITTA, som förutom ett litet pris också fick äran att anordna avslutningen 2025.

Sammantaget var det en väldigt lyckad dag med kunskapsöverföring och nätverkande som i förlängningen förhoppningsvis leder till effektivare mer kostnadseffektiva vägprojekt.

Johan Ullberg avrundade sedan dagen och tackade alla för de kommit och gjort detta möjligt.