Trafikverket redovisar uppdrag om kombinerad mobilitet

Mobilitet som en tjänst även benämnd kombinerad mobilitet är när resenären kan kombinera olika transportslag som delas med andra, till exempel buss och tåg. Det sker oftast med hjälp av en digital plattform.

Syftet med regeringsuppdraget är att öka kunskapen gällande förutsättningar för mobilitet som en tjänst.  

– Det förändrade omvärldsläget med digitalisering, hållbarhetskrav, olika livsstilar och urbanisering ställer krav på ändrade resvanor. Vi behöver helt enkelt kunna resa smartare.Uppdraget om mobilitet som tjänst handlar om lösningar där fler delningstjänster kan kombineras med kollektivtrafik, gång och cykel. Kombinerad mobilitet kommer göra det enklare att resa i hela landet utan egen bil. Tanken är att resenären ska kunna planera och kombinera flera färdmedel för sin resa. De digitala lösningar som harmoniserar och samordnar reseplanering, biljettköp och stöd under resan, är en viktigt del av kombinerad mobilitet, säger utredningsledare Jonna Bäckström på Planering. 

Jonna Bäckström
Jonna Bäckström 

Delningstjänster kräver enkla byten och användarvänliga tjänster

En delningstjänst är när flera människor delar på ett fordon, det kan vara en bilpool, hyrcykel eller elsparkcyklar. För att stödja delningstjänster och kombinerad mobilitet krävs bytespunkter med rätt parkeringsutrymme och tydlig skyltning.

– När mobilitetstjänster utvecklas bör användarperspektivet vara i fokus. Det är viktigt att det finns ett enkelt gränssnitt för att planera, boka och betala resan. För att passa användarnas behov behöver den digitala utvecklingen, apparna och plattformarna kopplas till kommunal, regional eller nationell nivå, inte till en enskild bytespunkt, säger Jonna Bäckström. 

Trafikverket ska medverka i utvecklingen av kombinerad mobilitet genom att bidra till uppbyggnad av expertis och kunskap. Men det är kommunerna som bör leda samarbetet med relevanta aktörer för att utveckla bytespunkterna.

– Vi föreslår i utredningen att vi ska samarbeta med branschens aktörer för att utveckla den digitala infrastrukturen för kombinerad mobilitet. Det innebär att vi ska stimulera samordningen av regionala biljettsystem och bidra till att öka tillgången till data från olika typer av delningstjänster. Vi föreslår också att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna bör ges en möjlighet till breddat uppdrag där det är möjligt, säger Jonna Bäckström.

Kombinerad mobilitet kan erbjuda smidigare och jämlikare resor för alla

Jonna berättar vidare att kombinerad mobilitet tillsammans med en utvecklad kollektivtrafik och andra delningstjänster, till exempel cyklar, elsparkscyklar och bildelning kan göra att fler människor använder tjänsten istället för, eller som tillägg till att ha en egen bil.

Kombinerad mobilitet kan även öka jämlikheten genom att resor med fler färdmedel kan bli tillgängliga för grupper som idag inte har möjlighet till resor med egen bil.