Dynamiskt regelverk för en effektivare tillgångsförvaltning på järnväg

Projekt ASSET - Aktiv, Systematisk Styrning för Effektivare Tillgångsförvaltning har studerat vad som krävs för att digitalisera och ändra Trafikverkets förvaltning av regelverk kring järnväg.

Fördelarna är många, som att förenkla och stärka samarbeten mellan aktörerna inom järnväg och bidra till snabbare implementering av ny teknik och digitalisering av verksamheten och dess anläggningar.

Det är förutsättningar som Trafikverket är i stort behov av för att kunna uppnå målbild Järnväg 2050 och implementeringen av ERTMS (European Rail Traffic Management System). Järnväg 2050 handlar om att järnvägsindustrin ska nå de globala klimatmålen och de transportpolitiska målen samt även åstadkomma ett standardiserat järnvägssystem som sträcker sig över alla EU-länder.

Peter Söderholm
Peter Söderholm 

– Med ett dynamiskt regelverk i kombination med förändrade arbetssätt och verktyg som AI och maskininlärning kan vi uppnå en mer effektiv tillgångsförvaltning på järnväg och även underlätta vid uppföljningar och uppdateringar, menar Peter Söderholm, Trafikverket.

Dynamiskt regelverk öppnar upp för AI och maskininlärning

I nuläget är Trafikverkets regelverk statiskt. Det innebär att när något förändras måste gamla PDF-dokument tas bort och nya skannas in, en process som tar tid. Det är också svårt att verkligen hitta all relevant information. På en dynamisk webbplats kan man med hjälp av algoritmer söka igenom hela regelverket för att få tag på relevanta regler och kopplingar till andra dokument för informationsinhämtning eller för att göra ändringar som direkt slår igenom. Statiskt beskrivs som oföränderlig medan dynamiskt är föränderlig.

Med ett dynamiskt regelverk finns också möjligheter att nyttja AI och maskininlärning för att frigöra tid för kvalificerad planering, genomförande och uppföljning utifrån PDCA-modellen (Plan-Do-Check-Act). Det bidrar till att organisationen kan förbättra sin prestanda, lättare anpassar sig till förändrade omständigheter och uppnå sina mål.

MTO-perspektivet är avgörande

Ett fortsatt säkerhetstänk vid hantering av dokument blir alltmer viktigt, särskilt då fler aktörer än Trafikverket ska ha tillgång till dem. Därför behövs också nya roller med tydliga ansvarsfördelning. Att digitalisera och förvalta ett dynamiskt regelverk kräver därför både tekniska lösningar och likaledes förändrade arbetssätt.

Teknik i all ära men avgörande för en effektiv tillgångsförvaltning är att alla medarbetare har en grundläggande förståelse och kunskap om och kring området och dess processer och hur arbetet ska bidra till och uppfylla både kortsiktiga och långsiktiga mål. Vi behöver bygga en organisation som ständigt jobbar med förbättringar och iterativt utvärdera organisationens ställning utifrån ett MTO perspektiv, konstaterar rapporten.

Rapporten är resultatet av ett omfattande arbete som skett i samverkan med Luleå Tekniska Universitet (LTU).
– Vi har byggt ny och viktig kunskap kring järnvägens tillgångsförvaltning och dess regelverk vilket bidrar med stor nytta för en mer systematisk och effektiv planering, avslutar Peter.

Arbetet bygger vidare på Projektet Verklighetslabb Digital Järnväg (VDJ) som utvecklade och beforskade hantering av data, tex via sensorer, vid övervakning av fordon och anläggning. VDJ omfattade fyra delområden; teknik, roller, organisation och regelverk. ASSET-projektet fokuserar på delområdet regelverk och MTO som står för Människa, Teknik och Organisation.