Järnvägens signalsystem behöver bytas ut i snabbare takt
Trafikverket har genomfört en översyn av arbetet med att byta ut järnvägens signalsystem. Översynens slutrapport visar att det föråldrade och nedslitna systemet behöver vara utbytt på 2040-talet om järnvägen ska fungera.
Trafikverkets arbete med det nya signalsystemet har varit föremål för två interna större översyner. 2021 skedde den första som blev underlag i förslaget på ny nationell plan. När regeringens beslut kom i juni 2022 halverades Trafikverkets äskande. Det resulterade i ytterligare en översyn som har lämnat en slutrapport under hösten.
I den beskrivs konsekvenserna av den minskade tilldelningen av medel. Utredningen visar också en önskvärd utrullningstakt. I rapporten konstateras att om medel fås i nuvarande takt kommer signalsystemet att vara utbytt först under 2070-talet.
– Det innebär att delar av järnvägen kan behöva stängas efter 2040, säger Christian Löf, programchef för Uppgradering järnväg som har lett översynen.
Översynen presenterades brett för branschen vid mässan Nordic Rail i Jönköping i oktober. En dialog med branschen har även skett i ett antal andra forum under hösten.
– Branschen tycker det är bra att vi har ett systemperspektiv och inte fokuserar på enskilda tekniska standarder. Utifrån den bild vi redovisar är de självklart också oroliga om vi kan leverera funktion över tid, berättar Christian Löf.
Nu fortsätter arbetet genom att signalöversynens slutsatser infogas i underlaget till inriktningsplaneringen och nästa nationell plan. De förbättringsåtgärder som finns i översynen tas om hand och följs upp.
– Vi hoppas att den politiska nivån kommer att se behovet och sedan jobbar vi vidare med alla typer av effektiviseringar som vi kan, säger Christian Löf.