Denna nyhet är äldre än 6 månader

Branschen samlades i Luleå sex månader före inkoppling på Malmbanan

Trafikverket samlade i december för tredje gången branschföreträdare för att säkra att alla förbereder sig för inkopplingen av det nya signalsystemet på Malmbanan nästa år. – Vi är redo, konstaterade Anna Malmlund, programledare på Trafikverket.

Anna Malmlund, programledare på Trafikverket, vid mötet i Luleå. 

19 maj – 18 september 2024 kopplas det nya signalsystemet in på fyra styrområden på Malmbanan. Från Björkliden i norr över Kiruna och Linaälv till Gällivare. Inkopplingarna sker vid sex olika tillfällen. Den återstående delen av Malmbanan ner till norr om Boden är planerad till 2029.

Mötets innehåll

Peter Nilsson, en av Trafikverkets projektledare, redogjorde för den omfattande anläggningsmassan som ska moderniseras. Till exempel ska 14 ställverk bli fyra, 185 växlar bytas ut och 800 nya teknikbyggnader tas i bruk. Vid varje inkopplingstillfälle deltar 50–70 personer från olika yrkeskategorier. Den detaljerade tidplanen redovisades också.

Deltagarna på mötet kom från Trafikverket, tågoperatörer, leverantörer och andra organisationer som använder sig av eller arbetar med Malmbanan. Syftet med mötet var att diskutera de förberedelser som fortsatt behöver göras och de utmaningar som ligger framför oss de närmaste sex månaderna.

Gunnar Areskog från Trafikverksskolan var på plats och berättade om de utbildningar som finns och de som planeras.

Tidplan för inkoppling av nytt signalsystem på Malmbanan
Tidplan för inkoppling av nytt signalsystem på Malmbanan 

Mikael Blomhage arbetar med trafikbestämmelser på järnväg och presenterade det regelverk som kommer att gälla när outrustade fordon från Inlandsbanan under korta tidsrymder trafikerar en ERTMS-utrustad driftplats.

Utmaning som kvarstår

Det nya signalsystemet skulle ha kopplats in förra året, men på grund av att systemleverantören inte var klar med uppgraderingen av godsloken behövde tidplanen flyttas fram. Arbetet hos systemleverantören löper numera på bra, konstaterade Karin Bucht som arbetar med fordonsfrågorna för Trafikverket.

Den utmaning som kvarstår är att loken behöver ombordsystem som är godkända i Sverige och i vissa fall även i Norge. Representanter från LKAB berättade om de utmaningar de hittills stött på i den processen. Godkännandet regleras av EU:s myndighet ERA men sköts praktiskt av Transportstyrelsen.

– Sammantaget känner jag mig fortfarande trygg, avslutade Anna Malmlund mötet. De hinder som nu återstår är inte oöverstigliga.