Denna nyhet är äldre än 6 månader

Forskningsstudie föreslår modulärt säkerhetssystem i plankorsningar

Trafikverket utreder möjligheten att införa ett modulärt säkerhetssystem för plankorsningar som på ett kostnadseffektivt sätt kan bidra till ökad säkerhet i synnerhet på lågtrafikerade regionala banor.

Trafikverket förvaltar omkring 6 500plankorsningar varav 2 800 är utrustade med ett aktivt säkerhetssystem. Ett aktivt system syftar till att väcka mer uppmärksamhet genom att använda ljus, ljud, barriärer eller en kombination av dessa.

Till följd av höga kostnader och äldre system där brist på reservdelar blivit ett faktum har Trafikverket upphandlat ett fullt integrerat och automatiskt bomsystem (Alex) som hindrar korsande trafik att passera spåret när tåg närmar sig. Trots att lösningen är mer kostnadseffektiv än tidigare lösningar är den fortfarande hög i relation till antalet korsningar i den svenska järnvägsinfrastrukturen.

Därför har flaggskeppsprojekt 6, FutuRe inom Trafikverkets deltagande i Europe’s Rail genomfört en förstudie för att undersöka potentialen av att implementera en modulär/skalbar design för säkerhetssystem som kan anpassas utifrån behov vid specifik plankorsning med ex.vis mycket låg trafikvolym. En mer omfattande ekonomisk studie kommer göras i ett senare skede.

Mikael Danielsson, projektledare för FP6 arbetspaket 4 i Trafikverket.
Mikael Danielsson, projektledare för FP6 arbetspaket 4 i Trafikverket. 

Utbytbara moduler istället för reparationer i anläggningen

Plankorsningar är en farlig del av järnvägar som orsakar flera dödsfall varje år. Även om den säkraste lösningen är att bygga bort dessa helt och hållet genom broar och tunnlar så är det ofta komplicerat och i många fall inte möjligt eller ekonomisk hållbart.

Helt integrerade system, som Alex, innebär att leverantörerna ansvarar för all verksamhet från utveckling till leverans och självständigt bestämmer hur varje komponent ansluter till andra delar i systemet.

– Som ett alternativ till att låta en tillverkare ha ansvaret över alla inbyggda delar kan systemet istället delas upp i flera moduler, var och en efter ett förutbestämt gränssnitt. Om alla moduler följer sina respektive gränssnitt och systemkrav behöver infrastrukturförvaltaren inte vara bunden av en tillverkare utan kan sätta ihop ett komplett system utifrån specifika behov, berättar Mikael Danielsson, projektledare för FP6 arbetspaket 4 i Trafikverket.

Stor nytta för regionala banor

Studien föreslår att kostnadseffektiviteten och skalbarheten kan ökas genom ett standardiserat fundament, standardiserade kommunikationsprotokoll och smidigt utbytbara moduler istället för reparationer i anläggningen. Studien har också bidragit till att identifierade luckor i det forskningsunderlag som hittills genomförts och konstaterar att fördjupade studier behövs. 

Malcolm Lundgren, projektledare för FP6 i Trafikverket.
Malcolm Lundgren, projektledare för FP6 i Trafikverket. 

– Lågtrafikerade regionala banor som t ex Västerdalsbanan och Kinnekullebanan har stor nytta av en modulär lösning. Denna klass av banor har många farliga plankorsningar som skulle behöva åtgärdas. Regionala banor kan komma att spela en viktig roll i den gröna omställningen. Därför är det viktigt att ny, innovativ teknik utvecklas som på ett kostnadseffektivt sätt kan säkerställa dessa banors bevarande och utveckling, säger Malcolm Lundgren, projektledare för FP6 i Trafikverket.

Not: Förstudien har genomförts som ett examensarbete av Marcus Ankaräng, KTH. Arbetet är ett resultat omfattande litteraturstudier, intervjuer, datainsamling och analys inom programmet för Industriell teknik och förvaltning på KTH.

Följande akademier deltar i FP6, FutuRe: Kungliga tekniska Högskolan (KTH), Lunds tekniska högskola (LTH), Linköpings Universitet (LiU), Chalmers järnvägsmekanikcentrum (Charmec), Research Institutes of Sweden (RISE), samt Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Projekten är formerade och stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar (Europe´s Rail Joint Undertaking) och dess medlemmar med Trafikverket som deltagare och medfinansiär.

Bidragsavtal: 101101962 – FP6 FutuRe

De åsikter som uttrycks är författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.

loggor