Trafikverket inför krav på digital rapportering av miljödata
Tillsammans med byggbranschen har Trafikverket utvecklat en metod för att digitalt följa upp klimatpåverkande utsläpp inom upphandlade entreprenader.
Trafikverket är en stor upphandlare av entreprenadarbeten och har ett stort ansvar och stora möjligheter att påverka utsläppen när vi bygger och underhåller vägar och järnvägar.
Tillsammans med byggbranschen ställer sig Trafikverket bakom en gemensam branschstandard och arbetssätt för att digitalt rapportera miljö- och klimatdata; det handlar om s k digitala följesedlar.
Vi skapar förutsättningar för att minska utsläppen
Ett digitalt arbetssätt, och gemensamt språk, skapar förutsättningar för ett enkelt, kostnadseffektivt och systemoberoende utbyte av information i hela leverantörsledet. Det ger oss möjligheter att tillsammans minska klimatpåverkan och nå uppsatta mål inom våra entreprenadprojekt.
– Som en stor beställare har Trafikverket ett stort ansvar att visa vägen och introducera krav på digital miljörapportering på det sätt som branschen har enats kring, säger Sara Paulsson, miljöchef inom Underhåll på Trafikverket. Vi behöver göra den digitala resan i nära samarbete med våra leverantörer men även kommuner och andra statliga myndigheter som upphandlar entreprenader.
Kraven kommer att införas stegvis
Trafikverkets mål är att upphandlingar av entreprenader ska omfatta krav på digital miljörapportering där drivmedelsförbrukning för transport- och maskintjänster och hantering av massor ska ingå.
Kraven införs med en stegvis lansering från mitten av mars 2024.
– En stegvis lansering skapar förutsättningar för alla att förbereda sig på bästa sätt, säger Sara Paulsson. Vi vill att alla aktörer ska känna till kraven och hinna anpassa sina egna system och rutiner i god tid.