Generaldirektören Roberto Maiorana i samspråk om samarbetet i Tingstadstunneln.
Generaldirektören deltog i Håll Nollan i Tingstadstunneln
I år var generaldirekör Roberto Maiorana och överdirektör Francisca Ramsberg från Trafikverkets ledningsgrupp i Tingstadstunneln för att delta i den årliga säkerhetsaktiviteten Håll Nollan. Årets tema var dialog och kommunikation.
Tisdagen den 19 september klockan 13 inleddes säkerhetpush Håll Nollan på arbetsplatser runt om i landet, en årlig manifestation som Trafikverket varit med och skapat för att uppmärksamma vikten av säkerhet i vår arbetsmiljö. Även VO-chef Stora projekt Patrick Guné deltog tillsammans med regional ledning för Underhåll.
– Det var jättebra att få vara med på den här manifestationen. Det är ett arbete som har hög prioritet inom Trafikverket, sa Roberto Maiorana. Generaldirektören var nöjd med det han såg och hörde under manifestationen då flera talare berättade om hur de tänker och handlar kring frågor om arbetsmiljö och säkerhet.
– Det var speciellt roligt att få komma ut och besöka ett projekt där jag kan se att samverkan fungerar väldigt väl med våra entreprenörer och Trafikverket, där alla sätter säkerhetsfrågan högt. Vi vet att en säker arbetsplats kan vara skillnaden mellan liv och död. Därför är det här, och kommer alltid att vara, ett viktigt och prioriterat område för Trafikverket.
Projektledare Stefan Frisk höll ett inledande tal där han brättade om det goda samarbetet som skapats inom projektet, mellan entreprenörer, projektörer och Trafikverket.
– Jag är väldigt stolt över det fina samarbetet som vi har skapat i projektet, sa han.
Deltagarna som representerade organisationen från de tre entreprenörer som arbetar i projektet och Trafikverket fick reflektera över hur de kommunicerar kring arbetsmiljö och säkerhet.
Berätta om ett konkret exempel där ni definierat ett problem och där ni har kommit med en lösning utifrån säkerhetsaspekten?
Gustav Svantesson, produktionschef samt BAS–U, Peab:
– Vid ett tillfälle tog vi hjälp av Räddningstjänsten för att bedöma ett arbetsmoment i ett av spontrummen. Vi ville ha deras syn på möjligheten att kunna rädda en person därifrån i händelse av en olycka. Deras bedömning var att vi inte kunde jobba på det sätt som var tänkt och vi fick tänka om och göra en ny planering. Resultatet blev att vi ändrade ordningen på arbetsföljden för att kunna genomföra arbetena på ett säkert sätt. En fördel i arbetet med att renovera Tingstadstunneln är att vi i projektet har kunnat använda oss av erfarenheterna som vi fått från första tunnelröret inför att vi börjat renovera det andra. Det har resulterat i att vi kan jobba effektivare nu men med mindre stress på grund av de erfarenheter och lärdomar som vi tagit med oss från den första etappen.
Rodrigo Hernandez, projektingenjör i Sice:
– Vi upptäckte en strömsatt kabel som hängde fritt, vilket utgjorde en stor säkerhetsrisk. För att inte upprepa problemet och arbeta mer säkert införde vi en rutin med en så kallad kopplingssedel. Tanken är att så fort någon arbetar i de sju skåpen ska det dokumenteras på ett fysiskt papper. Rutinen är att man innan man börjar arbeta ska man läsa den senaste kopplingssedeln och därefter skriva in sin riskanalys över de förändringar man tänker uföra. Efter avslutat arbete fyller man i en ny kopplingssedel och utför tester utifrån testprotokollet för att säkerställa att åtgärderna fungerar.
Henrik Gustafsson, projektchef NCC:
– När vi verkar i en högriskmiljö som Tingstadstunneln är det viktigt att vi hanterar detta på ett bra sätt med genomarbetade och välplanerade TA-planer. Rutinerna för arbetet med TA-planerna fungerar väldigt bra i projektet med gott samarbete. Vi träffas en gång i veckan och går igenom planerna. Trafikverket har gett oss friheten att utforma TA-planerna så som vi önskar trots att processen har varit komplicerad. I framtagandet har hänsyn tagit till trafikanternas framkomlighet kontra våra flöden och våra medarbetares risker, så att en så säker miljö som möjligt skapas och samtidigt minimera störningarna för trafikanter.