Medverkande i EU-mötet 16 maj. Foto: Daniel Abrahamsson
EU-möte om framtidens vägtransportsystem
Trafikverket och Drive Sweden har i samband med Sveriges EU-ordförandeskap arrangerat ett möte om uppkopplade, kooperativa och autonoma vägfordon för att öka förståelsen för olika aktörers perspektiv och bidrag kring vägtransportsystemets utveckling.
EU-mötet hölls den 16 maj med fokus på uppkopplad, kooperativ och automatiserad mobilitet. (Connected Cooperative Automated Mobility - CCAM). Över 60 representanter från 20 medlemsländer i Europa och aktörer från industrisektorn diskuterade den framtida utvecklingen av vägtransportsystemet. Bland medverkande fanns även Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket och Peter Eriksson, ordförande för Drive Sweden.
– Fokus för mötet var att skapa en neutral plattform för diskussioner, klargörande och eventuella överenskommelser om myndigheters roller och ansvar i ett uppkopplat och automatiserat vägtransportsystem, säger Hamid Zarghampour chefsstrateg i Trafikverket och samordnare för mötet.
Framtida vägtransportsystem i fokus under mötet
På agendan stod viktiga diskussioner och insamling av synpunkter om uppdateringarna av EU:s strategiska forsknings- och innovationsagenda (SRIA). Syftet med SRIA är främst att stödja arbetet inom EU:s partnerskap för utveckling av uppkopplade, kooperativa och automatiserade vägfordon.
Studierna har genomförts inom ramen för FAME, ett flaggskeppsprojekt finansierat av CCAM-partnerskapet där Sverige är en aktiv medlem. Deltagarna diskuterade harmonisering av dessa lagstiftningar och regelverk för att främja gränsöverskridande testning i en stor skala.
Maria Cristina Galassi, kommissionen DG GROW, berättade om planerna för harmonisering inom EU, något som kommer att diskuteras vidare vid nästkommande möte under hösten 2023 när Spanien har sitt ordförandeskap.
Roller och förutsättningar är en nyckelfaktor till framdrift
Under eftermiddagen presenterade teknik-och transportföretaget Einride projektet MODI, ett EU-finansierat projekt om elektrifierade och uppkopplade godstransporter. Transportstyrelsen berättade även om aktuell lagstiftning för testning av automatiserade fordon på allmänna vägar.
Större delen av eftermiddagen ägnades åt diskussioner om myndigheters och industriers roller och ansvar för att främja innovativa mobilitetslösningar. Paneldiskussionerna belyste vägen framåt och förväntningar på investeringar, drift och underhåll av fysisk och digital infrastruktur, men även tillhandahållande av data och digitala tjänster som ligger inom ramen för ITS-direktivet.
– Vi kan konstatera att det är mycket på gång. Vi är många som redan gör mycket tillsammans och vi har goda förutsättningar att använda infrastrukturen mer effektivt och att utveckla morgondagens hållbara transportsystem, avslutar Hamid Zarghampour.