Denna nyhet är äldre än 6 månader
Kommers ersätter Proceedo som Trafikverkets beställningssystem
Trafikverket Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00.
För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt.
Tel: 0771-921 921
Den 9:e maj byter vi ut vårt tidigare beställningssystem och ersätter det med Kommers för varuavrop och rangordnat tjänsteavrop på ramavtal samt direktupphandling med lågt värd, så kallat fritextbeställningar. Avrop via M3 och Butler berörs inte.
I och med övergången till Kommers får vi en mer digitaliserad, effektiviserad och spårbar inköpsprocess som ökar vår digitala förmåga. För dig som leverantör innebär detta att:
- Det är enbart nya beställningar som berörs, redan påbörjade beställningar slutförs i Proceedo.
- Kommers beställningssystem innebär en arbetssättsförändring i och med att avropsavtalet hanteras via digitalt ordersvar (leverantörens bekräftelse) utifrån skickad inköpsorder (Trafikverkets beställning). Ordersvar lämnas antingen via den systemgenererade inköpsordern alternativt i Trafikverkets leverantörsportal.
- För att kunna logga in i leverantörsportalen krävs att du har skapat konto för den orderadress som du angivit i ramavtalet. Om orderadressen behöver ändras under avtalstiden sker det med hjälp av Trafikverkets avtalsansvarige. Orderadressen kan inte ändras av leverantören i leverantörsportalen.
- Förnyad konkurrensutsättning på ramavtal och dynamiska inköpssystem berörs enbart i mindre omfattning eftersom de redan genomförs i Kommers. Det som tidigare genomförts i Proceedo görs nu i Kommers.