Denna nyhet är äldre än 6 månader

ERTMS är klart för användning

Den systemversion som ska tas i bruk på Malmbanans första etapper har nu fått status som Tekniskt Godkänt material av Trafikverket. Det innebär att den är klar för användning och fortsatt utrullning.

Andreas Wik, enhetschef på ERTMS
Andreas Wik, enhetschef på ERTMS. 

– Många av oss från olika delar av Trafikverket har slitit hårt med detta i flera år, och det känns extra bra att vi har hållit vår tidplan för denna release, säger Andreas Wik, enhetschef på ERTMS förberedande på Stora projekt med ansvar för utvecklingen av systemet.
 
– Jag instämmer till fullo betydelsen av detta som en milstolpe i transformationen av vårt signalsystem. Vi har haft ett gemensamt resultatfokus och en transparent dialog. säger Anders Aabakken, avdelningschef för Teknik och miljö på Underhåll.

Signalsystemet ERTMS tas fram i flera steg. Först i testlabb hos systemleverantören. Därefter testas mark- och ombordutrustning på Trafikverkets testbanor. Slutligen installeras det på pilotbanor där ordinarie tågtrafik går. Efter utvärdering på pilotbanorna kan systemet få ett TGM-godkännande (TGM står för Tekniskt Godkänt Material). Den version som framgångsrikt har använts på pilotbanorna är SR 8.2U v.14.3.

Övergången till ERTMS på Malmbanan uppskjuten

Anders Aabakken, avdelningschef för Teknik och miljö, Underhåll.
Anders Aabakken, avdelningschef för Teknik och miljö, Underhåll. 

Malmbanan har haft en planerad ibruktagning i juni i år på två sträckor. Systemleverantören har hanterat marksidan, som med detta TGM-godkännande är färdig. För att kunna ibrukta krävs även att alla fordon som trafikerar sträckan utrustas med ERTMS. Detta pågår via järnvägsföretagen, men deras leveranser från systemleverantören har tyvärr blivit försenade. Trafikverket blev därför tvungen att skjuta på övergången till ERTMS på Malmbanan.

– Det var förstås tråkigt. Men TGM-godkännandet visar ändå att vi har lyckats med våra åtaganden. Marksidan är godkänd i tid. Detta är också en extremt viktig milstolpe för att kunna komma vidare med kommande releaser. Vi jobbar nu med förbättringar av systemet som även kommer komma Malmbanan till del vid framtida uppgraderingar, säger Andreas Wik.

TGM-godkännande i mars

Fredagen den 31 mars fattades beslutet om TGM-godkännande. För att få ett sådant godkännande ska tekniska och funktionella krav vara uppfyllda. Mark- och ombordsystem ska fungera tillsammans inklusive krav vad gäller IT-säkerhet. Erfarenhetsdrift och slutbesiktning på pilotbanor ska vara avklarad. Dokumentation ska vara komplett och Transportstyrelsen ska ha möjlighet att ge permanent anläggningsgodkännande.