En miljard till vägunderhåll säkrar Trafikverkets planer för 2023
Regeringen har i enlighet med Trafikverkets förslag flyttat 750 miljoner kronor till vägunderhåll från järnvägsunderhåll för 2023. Dessutom avsätter regeringen ytterligare 250 miljoner kronor till vägunderhåll.
Förra året utförde Trafikverket järnvägsunderhåll för 11 miljarder kronor. Det är mer än någonsin tidigare. Och 2023 ökar de preliminära ramarna för järnvägsunderhåll till nästan 15 miljarder kronor. Den kraftiga ökningen är välbehövlig eftersom den svenska järnvägen är gammal och sliten. Samtidigt är det ett komplext pussel att planera in underhållsåtgärder i tågtidtabellerna, att boka in personal med rätt kompetens, speciella maskiner och materielleveranser.
– Det krävs 3-4 år för att planera järnvägsunderhåll så vi har svårt att använda pengar vi får med kort varsel. På vägsidan är det inte samma långa planeringshorisont, där kan vi använda pengarna direkt. Därför är det bra för transportsystemet att vi flyttar pengar från järnvägsunderhåll till vägunderhåll i år, säger Ulrika Honauer, chef på Järnvägssystem på Trafikverket.
Omvärldsläget med krig i Ukraina och pandemin medför stora kostnadsökningar och indexuppräkningar för vägunderhåll när det gäller material, drivmedel och bitumen med mera under 2022 och 2023. Tillskottet från regeringen gör att Trafikverket trots kostnadsökningar kan genomföra planerat vägunderhåll 2023. Det är bland annat beläggningsarbeten och underhåll av byggnadsverk och infrateknik.
– Att mer pengar går till vägunderhåll i år är bra. Samtidigt är det fortsatt stort behov av resurser för både väg- och järnvägsunderhåll på längre sikt, säger Annika Canaki, chef på avdelning Vägsystem på Trafikverket.
Trafikverket arbetar tillsammans med branschens aktörer för att kunna omsätta högre anslagsnivåer och säkerställa att de stora volymerna väg- och järnvägsunderhåll genomförs effektivt de kommande åren.