Oskyddad plankorsning. Fotograf: Göran Fält
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nytt sätt att öka säkerheten vid oskyddade plankorsningar

Genom en innovationsupphandling har Trafikverket tagit initiativ till nya sätt att varna och uppmärksamma vägtrafikanter för tåg vid oskyddade plankorsningar.

Resultatet av forsknings- och innovationsprojektet blev en teknisk lösning, en app i mobilen. Den 19 maj demonstreras en prototyp på den tekniska lösningen - den app som företaget Digital Tvilling AB tagit fram - i verkligheten, i Linköping.

Med appen aktiverad i mobilen ska man som trafikant, till exempel gående, cyklister och bilister, bli uppmärksammad på ankommande tåg om man befinner sig i närheten av en oskyddad plankorsning.

I Sverige finns cirka 6 500 plankorsningar. Av dessa är cirka 3 500 oskyddade med eller utan kryssmärke. Varje år omkommer cirka 20 personer i plankorsningsolyckor. Problemet är störst inom tätort, för gående, och för fordon i oskyddade plankorsningar utanför tätort där plankorsningar saknar aktiva skyddsanordningar med bommar eller ljud- och ljussignaler.

En tvåstegsraket

– Tekniken är beprövad, det nya är att den flyttas över till järnvägen, förklarar Torbjörn Biding, utredningsledare, Trafikverket. I praktiken fungerar det som geofencing och är baserat på gps och skyddszoner. Systemet är helt fristående, det vill säga inte hopkopplat med järnvägens slutna system.

– Projektet är en tvåstegsraket, den tekniska funktionen är det första steget, det andra steget som vi upphandlat är en affärsmodell, ett upplägg som marknaden ska kunna använda för att driva det här vidare, fortsätter Torbjörn.

Målmedvetet arbete i strävan mot nollvisionen – ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken

– Trafikverket arbetar systematiskt med att förbättra säkerheten vid järnvägskorsningar med förhöjd olycksrisk. Det innefattar både enskilda plankorsningar och hela järnvägsstråk. En utmaning är att det tar lång tid att bygga bort oskyddade plankorsningar och göra åtgärder, därför är fler lösningar välkomna. En digital lösning som den här appen och en affärsmodell kan bidra till en ökad säkerhet på ett nytt och snabbt sätt, säger Torbjörn. Det är innovation.

Fortsatt utveckling och samarbete mellan flera aktörer

– För att ta den digitala funktionen vidare behövs samarbeten och beslut bland annat inom branschen, konstaterar Lena Erixon, ordförande Järnvägsbranschens samverkansforum. Det ger Digital Tvilling AB nödvändiga förutsättningar att ta nästa steg. En förutsättning för att den digitala funktionen ska fungera fullt ut är att alla tåg är utrustade med GPS, och för att nå dit behöver många samarbeta och bidra på olika sätt, säger Lena.

– En app är ett bra hjälpmedel för trafikanter som ska passera en oskyddad plankorsning. Men med eller utan app ska man alltid vara mycket försiktig och uppmärksam vid en plankorsning. Tågen är tystare och snabbare än man tror, avslutar Torbjörn Biding.