Trafikverket lanserar en översiktlig beskrivning av införandeplan för ERTMS
Trafikverket har lämnat en grov tidplan för ERTMS till departementet som har förmedlat den vidare till EU. Det finns också en beskrivning av innehållet.
– I beskrivningen syns den successiva utbyggnaden av det nya signalsystemet ERTMS vid fyra årtal mellan 2027 och 2037 på en mycket övergripande nivå. Det finns inte några detaljer per specifikt område, säger Christian Löf, programchef för Uppgradering järnväg.
Trafikverket har sett över signalområdet i två omgångar. Den första omgången 2021 innehöll både tid, kostnader och anläggningens utformning. Resultatet blev en del av underlaget och förslag till ny nationell plan. Men när regeringens beslut kom i juni 2022 hade äskandet för ERTMS halverats. Därmed startade ett arbete med att revidera planen i en ny signalöversyn utifrån de nya förutsättningarna. Christian Löf leder den.
Den andra omgången av signalöversynen har lett till ett förändrat fokus och nödvändiga prioriteringar. Med begränsade medel är det viktigt att hantera livscykelkritiska delar av järnvägsnätets signalanläggning, och generera så mycket trafiknytta som möjligt. Det för med sig att stora delar av arbetet runt järnvägen mellan Stockholm och Södra Sverige, södra stambanan pausas. Fokus har istället lagts på den sydvästra järnvägen mellan Malmö och Göteborg och Malmö-Lundområdet. Malmbanan mellan Riksgränsen och Luleå fortsätter enligt plan.
Vart femte år ska EU:s medlemsländer lämna in en så kallad Nationell implementationsplan, NIP, som visar hur landet tänkt föra in det nya tågskyddssystemet de närmaste 15 åren. Trafikverket skickade i november 2022 in ett förslag till denna NIP till departementet, som i sin tur har skickat den vidare till EU. NIP:en innehåller en grov översiktligt plan över införandet av det nya tågskyddssystemet utan detaljer. Det är inte en komplett införandeplan. För att ge mer förståelse och en vägledning av införandet av ERTMS har Trafikverket tagit fram en mer utförlig beskrivning av Nip:en, se bifogat PM.
– Vi gör detta för att vara transparenta och redovisa den information vi har så här långt, för att ge så goda förutsättningar som möjligt för fortsatt planering, säger Christian Löf.
Arbetet fortsätter med att ta fram en mer detaljerad införandeplan för respektive geografiskt område.