Lok och delar av projektgruppen för provdriften av nytt ställverk M95 Nässjö styrområde.
Signalanläggningen i Nässjö har fått modernt ställverk
Ett större arbete genomfördes vid järnvägen i Nässjö förra veckan när signalanläggningen uppgraderades. Ett nytt ställverk ersatte då två äldre.
Under vecka 24 mellan den 12 och 18 juni genomförde Trafikverket ett stort antal investerings- och underhållsarbeten på järnvägen mellan Stockholm och Malmö, den så kallade södra stambanan. Järnvägssträckningen totalavstängdes. Ett av de större arbetena skedde runt signalanläggningen i Nässjö.
Där fick ställverk 65 ge plats för ställverk 95. I Gamlarp byttes även ställverk 85 till 95. Dessa två ersattes alltså av ett nytt ställverk. Nässjö och Gamlarp blev också ett gemensamt område som införlivas i ett distrikt som täcker södra Sverige.
– Arbetena förlöpte bra, säger projektledare Yasin Abbes på Trafikverket. Det nya ställverket är nu igång. Nästan alla huvudspår är i full drift och påverkas inte av bytet.
– Jag vill också tacka alla i branschen som verkar i Nässjö som har hjälpt till så att vi lyckats med detta byte, i synnerhet alla som har genomfört detta stora arbete som startade redan 2018.
Framöver planerar Trafikverket små förbättringar under 2024. En större justering av ställverket är tänkt att ske 2025.
Arbetena var en förberedelse för övergången till det nya digitala signalsystemet, ERTMS. Det är ett mellansteg på vägen mot ERTMS. Ännu är det inte klart när det nya digitala signalsystemet kommer att tas i bruk på Södra stambanan.