Godslok som saknar utrustning försenar övergången till nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan
På grund av att systemleverantören Alstom inte är klara med uppgraderingen av godsloken behöver tidpunkten för övergången till ERTMS flyttas fram på Malmbanan.
– Trafikverket kommer att vara klara i tid på marksidan, säger avdelningschef Emma Beijer. Tyvärr har godsoperatörernas beställningar av ombordutrustningen inte kunnat hanteras i tid av systemleverantören.
De första tågen med signalsystemet ERTMS skulle ha börjat rulla på Malmbanan, järnvägen mellan Narvik och Luleå, i juni i år. De två sträckningar som skulle kopplas in ligger i närheten av Gällivare (Styrområde Gällivare och Lina älv). I och med att Alstom inte är klara med uppgraderingen av godsloken, har både Alstom och godsoperatörerna bett Trafikverket flytta fram tidpunkten för det första införandet av ERTMS på Malmbanan.
Uppgraderingen av loken till ERTMS är en uppgift som Trafikverket inte äger. Trafikverket har stöttat branschen med inventeringar av fordonskonverteringen och haft en övervakning kring status av konverteringen. Vi har även haft återkommande möten med alla inblandade parter, för att intressenter ska prioritera och göra nödvändiga förberedelser.
Så sent som i december såg arbetet ut att gå enligt plan utifrån rapporter från systemleverantör och järnvägsoperatörer. Systemleverantören har skriftligen i mars i år meddelat att de blir klara först i mars nästa år. Medarbetare från olika delar av Trafikverkets organisation kommer att samarbeta för att finna en ny tidpunkt för ERTMS-införandet på dessa delar av Malmbanan.
Med ERTMS flyttas delar av signalsystemet in i fordonen. Järnvägsoperatörerna ansvarar för sina fordon. Det är ett starkt beroende mellan utrullning av marksystem och att fordon uppgraderas i motsvarande takt.