Val av ERTMS-version
Trafikverket utför en modernisering och utveckling av svenska järnvägen och som en del i detta arbete pågår en utveckling av signalsystemet ERTMS. Trafikverket kommer därför att utföra en större uppgradering av ERTMS från version BL2.3.0d till BL3R2
Trafikverket har inriktningen att använda BL3R2 som standard för uppgraderingen av ERTMS på svenska järnvägen.
För att trafikera på banor efter uppgradering/utrullning av marksystem BL3R2, är det därför nödvändigt att installerat ERTMS ombordsystem uppfyller minst BL3MR1.
Ombordsystem som uppfyller BL3MR1 eller högre när sådan finns tillgänglig BL3R2 kan generellt användas för att trafikera banor där marksystem som motsvarar BL2.3.0d finns installerat.
BL2.3.0d |
Specifikationsuppsättning nr 1 |
ETCS basversion 2 och GSM-R basversion 1 |
BL3.4 |
Specifikationsuppsättning nr 2 |
ETCS basversion 3 underhållsutgåva 1 och GSM-R basversion 1 |
BL3.6 |
Specifikationsuppsättning nr 3 |
ETCS basversion 3 utgåva 2 och GSM-R basversion 1 |
ERTMS specifikationsuppsättningar enligt TSD Trafikstyrning och signalering 2016/919
Trafikverket rekommenderar framöver att operatörer installerar ombordsystem som uppfyller BL3R2 vilket möjliggör GPRS och Online KMC, på sikt kommer det att krävas för att trafikera den svenska järnvägen.
De formella kraven för trafikering kommer att framgå i JNB.
Validering av ombordsystem
Trafikering på banor med ERTMS ställer krav på att installerat ombordsystem har genomgått godkänd integration med banans marksystem.
När nya eller förändrade ombordsystem introduceras på svensk järnväg måste ombordsystemet valideras mot marksystemet (ESC/RSC-kontroller). Detta görs i en sekvens av analys, tester i labb och kompletterande tester i fält. Mer information om ESC/RSC-kontroller på Trafikverkets infrastruktur finns under fliken ”Parametrar för ruttkompatibilitet mellan mark- och ombordsystem.
STM
ERTMS införs i det svenska järnvägsnätet under en 20-årsperiod. Det blir en successiv infasning där det kommer att finnas övergångar från ERTMS-sträckor till ATC2-sträckor och vice versa. Fordon som berörs av dessa övergångar måste därför vara utrustade med en STM för ATC2 kopplad till ERTMS-ombordsystemet.