Val av ERTMS-version
Trafikverket utför en modernisering och utveckling av svenska järnvägen och som en del i detta arbete pågår en utveckling av signalsystemet ERTMS (European Rail Traffic Management System). Trafikverket har inriktningen att utföra en större uppgradering av ERTMS på svenska järnvägen till standardversion B3R2 under 2020/2030-talet.
Trafikering på banor med ERTMS ställer krav på att ombordsystemet har genomgått godkänd integration med banans marksystem. För att trafikera efter uppgradering av banornas marksystem till B3R2, måste ombordsystemet uppfylla minst B3MR1 eller högre systemversion.
Trafikverkets roll angående ombordsystem är att ge vägledning för fordonsägare och tågoperatörer. Transportstyrelsen är tillståndsgivande myndighet. Trafikverket rekommenderar framöver att operatörer installerar ombordsystem som uppfyller B3R2 vilket möjliggör även GPRS och Online KMC.
De formella kraven för trafikering kommer att framgå i Järnvägsnätsbeskrivningen (JNB)
Validering av ombordsystem
Trafikering på banor med ERTMS ställer krav på att installerat ombordsystem har genomgått godkänd integration med banans marksystem. Denna integration valideras genom en sekvens av analys, tester i labb och kompletterande tester i så kallade ESC/RSC-kontroller. Mer information om ESC/RSC-kontroller på Trafikverkets infrastruktur finns under fliken ”ESC/RSC-parametrar för teknisk kompatibilitet”.
Valideringen utförs på ombordsystemet och utmynnar i att samtliga fordon utrustade med detta ombordsystem kan inkludera den specifika ESC/RSC-parametern i sitt godkännande. Syftet med att utöka godkännandet är för att uppfylla ruttkompatibilitetskraven på Järnvägsföretaget.
STM
ERTMS införs i det svenska järnvägsnätet under en längre tidsperiod. Det blir en successiv infasning där det kommer att finnas övergångar från ERTMS-sträckor till ATC2-sträckor och vice versa. Fordon som berörs av dessa övergångar måste därför vara utrustade med en STM för ATC2 kopplad till ERTMS-ombordsystemet.
Trafikverkets ramavtal
Trafikverket tillhandahåller ett ramavtal för STM med Hitachi Rail System för leverans av STM för ATC2. Avtalet är helt öppet.
Önskar du utnyttja tjänsten eller har frågor om den, kontakta oss via formuläret under fliken uppe till höger Kontaktuppgifter.
Trafikverkets ramavtal är inte bindande eller exklusiva utan är en tjänst som erbjuds. Marknaden är öppen för upphandling av ombordsystem hos annan leverantör.