Kapacitet

Här kan du läsa om hur kapacitetssituationen och kapacitetsutnyttjandet på järnvägen ser ut.

alt=""Grön – små eller inga begränsningar  

alt=""Gul – medelstora begränsningar

alt=""Röd – stora begränsningar  

alt=""Blå – banor som var avstängda på grund av banarbeten   

Kapacietsbegränsningar 2024

Ett antal åtgärder som förbättrar kapaciteten i järnvägssystemet har tagits i bruk under året, främst inkoppling av fyrspår Malmö–Lund, dubbelspår Ängelholm–Maria, Stenkumla–Degerön och på Hamnbanan i Göteborg. Smärre åtgärder i form av hastighetshöjningar och samtidiga infarter har skett över hela landet. Godstrafiken har fortsatt minska något i antal, medan persontrafiken ökat något i antal under året. Malmbanan har haft flertalet långa avstängningar på grund av urspårningar och återställningsarbeten samt flertalet större banarbeten, vilket påverkan kapacitetsutnyttjandet.

Åtgärder i urval som förbättrat järnvägskapaciteten under 2024

  • Fyrspår Klostergården−Arlöv
  • Dubbelspår Ängelholm−Maria och två nya plattformsspår i Helsingborg
  • Dubbelspår på Hamnbanan i Göteborg, Pölsebo−Göteborg Lindholmen
  • Samtidiga infarter på Jönköpingsbanan
  • Dubbelspår på godsstråket genom Bergslagen är klart på sträckan Stenkumla–Degerön
  • Ny järnväg Birsta−Fillan
  • Hastighetshöjning och samtidig infart Dalabanan
  • Höghastighetsväxel i Härad, tillåter 160 km/tim i avvikande läge
  • Färdigställande av driftplats Väse
  • Inkoppling av Åby godsbangård
  • Hastighetshöjning Västeraspby−Långsele

Större trafikala förändringar under 2024

De största förändringarna har skett i Skåne då fyrspåret Malmö–Klostergården och dubbelspår Ängelholm–Maria inneburit 15-minuterstrafik med Öresundståg på sträckan Lund–Köpenhamn samt 15-minuterstrafik med Pågatåg Lund–Hyllie. Söderåsbanans Pågatåg till Åstorp går numera via Lund vilket också ökat tågantalet på sträckan Lund–Hyllie.

Flera godståg som tidigare gick Norra stambanan och Stambanan genom övre Norrland har flyttat över till Ostkustbanan–Ådalsbanan–Botniabanan. Generellt har mängden snabbtåg ökat något och mängden godståg minskat något. I Stockholms pendeltågssystem och i Mälartågs trafiksystem har trafikeringen återgått till normala nivåer efter pandemi och personalbrist.

Flixtrain har avvecklat sin trafik i Sverige.

Fordonsbrist har lett till minskad trafik på sträckor som körs med dieselmotorvagnar