TELS - Trafikverkets externa operativa ledningssystem för järnvägsföretag med trafikeringsavtal
Trafikverket har tillsammans med järnvägsföretagen utvecklat ett externt ledningssystem för operativ samverkan. Systemet, TELS, ska underlätta och förbättra den gemensamma störningshanteringen och samstämmigheten i trafikinformationen på järnvägen.
TELS lanseras och tas i bruk i den 28:e april 2025 och ersätter bland annat Händelsemailen som idag skickas via OPAL.
Bättre helhetsbild och säkrare informationsflöde
Förändringen berör de järnvägsföretag som har trafikeringsavtal och därmed använder Händelsemailen för att hantera störningar i det operativa arbetet. Bakgrunden till förändringen är ett ökat krav på informationssäkerhet och ett behov av gemensam lägesbild över pågående störningar och trafikpåverkan, samt att få relevant information i en och samma kanal från Trafikverket.
Uppdatering av Järnvägs-API
Utöver TELS kommer även Järnvägs-API:et att uppdateras med den information som finns tillgänglig i ledningssystemet. Uppdateringen av API:et sker ca en månad efter att TELS tas i bruk. I samband med det sker också förändringar i det öppna API:et då informationsmängder flyttas.
Förberedelser
Genom tidsbokning öppnar vi för att testa TELS i testmiljö under vecka 13. På så sätt finns möjlighet att prova lösningen och förbereda för att skapa upp egna rutiner kring användandet innan systemet tas i bruk. Information om systemfunktioner, bokning av tid vecka 13, inloggning samt hur det kommer att gå till när systemet tas i bruk – kommer att publiceras löpande i ett externt arbetsrum under rubriken TELS information. För att komma åt arbetsrummet krävs behörighet till TELS.
Det är viktigt att alla järnvägsföretag som har trafikeringsavtal är redo att börja använda TELS när systemet tas i bruk. För mer information eller frågor kontakta i första hand ditt järnvägsföretags representant i användargruppen. I de fall ni saknar en representant eller inte vet vem det är kontakta Support Järnväg via kontaktfliken ovan.