DUA/Duwa – annonsering under operativt skede
Kontakta Användarstöd IT för frågor om buggar eller fel i systemet, eller för att bli hänvisad till rätt kontaktperson vid frågor om annonsering och arbetssätt.
Telefontid: 08.00–16.00, helgfria vardagar.
För frågor om planerad trafikinformation, allmäna råd om annonsering eller handhavande i Duwa, kontakta Support järnväg via formuläret här intill.
DUA/Duwa är ett av två system Trafikverket tillhandahåller järnvägsföretag för att hantera annonsering för järnväg. Systemet hanterar resenärsinformation i operativt skede, förenklat innebär det strax innan tågets avgång och under färd.
DUA/Duwa gör att järnvägsföretag själva kan uppdatera annonseringsuppgifter som når resenärer direkt. Duwa är en webblösning som kan användas av alla som har behörighet och DUA är motsvarande maskin till maskin-lösning som gör att järnvägsföretagens egna system kan användas för ändringarna.
De annonseringsuppgifter som skapats i it-verktyget Planno finns under det operativa skedet tillgängliga via DUA/Duwa. Järnvägsföretaget kan då uppdatera annonseringen med information om operativa förändringar – som till exempel att tåget är inställt eller har en förändrad vagnsordning. Att annonsera nya tider vid eventuell försening ansvarar Trafikverket för.
Ansvarsfördelningen mellan Trafikverket och järnvägsföretagen beskrivs mer i detalj i dokumentet ”Annonsering på järnväg JF – manual" (se nedan).
För handledning i webbapplikationen, läs dokumentet ”Duwa – Användarmanual” (se länk nedan).
Mer information om DUA, maskin till maskin-gränssnittet, hittar du i datautbytasportalen.
Datautbytesportalen (annan webbplats)