Tekniska tjänster vid ansökan om kapacitet på järnväg – kontaktuppgifter
Användarstöd IT 010-125 10 10
Kontakta Användarstöd IT genom att ringa 010-125 10 10 för felanmälan av it-system, tekniska frågor om it-system, handhavande av it-system, lösenordsbyte eller för frågor om handläggningen av ansökan i en tågplan.
Uppge vilket företag du ringer från, vilket användarnamn som används för inloggning på Min sida eller Op-kontot, ange om det gäller långtidsplanering, kompletterande ansökan, revision eller korttidsplanering samt beskriv felet eller frågan.
Användarstöd IT kan kontaktas dygnet runt. Om det är telefonkö helgfria vardagar klockan 07.00-17.00 får du ett erbjudande om att bli uppringd. I anslutning till samtalet får du ett mejl med ett ärendenummer som du kan använda för fortsatt kontakt och även för att mejla in filer. Svara på mailet utan att ändra i ämnesraden. När handläggningen kan påbörjas beror på ärendet.
Du som har ett 90-konto kan även kontakta Användarstöd IT genom att använda formuläret som nås när du är inloggade på Min sida. Ärenden som kommer in den vägen får ett ärendenummer på helgfria vardagar klockan 07.00–17.00.
Är ditt ärende brådskande eller rör ett verksamhetskritiskt system vill vi att du ringer oss.
Kunder som vill använda tekniska gränssnitt kan med hjälp av nedanstående tjänster få information om förutsättningar inför ansökan.
Metadatatjänsten
Metadatatjänsten gör det möjligt för sökande att säkra rätt information för ansökan, i form av giltiga trafikaktiviteter, kontaktpersoner, operatörer, datum för olika processteg, trafikeringskalender etc.
Gångtidstjänsten
I gångtidstjänsten kan sökande göra en plan för ansökan. I gångtidstjänsten är det möjligt att beräkna gångtid för en vald sträcka.
Extern anläggningstjänst
Trafikverket förmedlar information om infrastrukturen för en kommande tågplan. I anläggningen finns alla tekniska förutsättningar för att kunna få så korrekta ansökningar som möjligt.