KAJT – på spåret i ytterligare tio år

KAJT bedriver högklassig forskning där forskningsresultaten omsätts till förbättringar inom Sveriges järnvägsverksamhet. Här utvecklas koncept, verktyg och metoder så att svensk järnväg ska bli världsledande inom effektivitet, kvalitet och flexibilitet.

Forskning och innovation är ett viktigt verktyg för att bygga framtidens kompetens, utveckla metoder och modeller samt demonstrera nya systemlösningar som binder samman teknik, affärsnytta och samhällsnytta på transportområdet.

KAJT-forskningen bedrivs nära problemägare och intressenter. Problemägare är Trafikverket, Svenska järnvägsföretag och Järnvägsbranschens samverkansform (JBS). Intressenter är systemleverantörer, kunskapsföretag, godstransportkunder, resenärer med flera.

Fortsatt samverkan för en punktligare tågtrafik

Magnus Wahlborg, Trafikverkets koordinator för KAJT. 

Den forskning som bedrivs inom KAJT är efterfrågad och central för Trafikverket och järnvägsbranschen. Det visar sig bland annat genom att den ekonomiska omfattningen av forskningen har vuxit. Ett annat bevis på relevans är att KAJT-parterna och Trafikverket överenskommit om ytterligare tio års samverkan (5+5).

I slutet av november hölls det elfte höstseminariet där drygt hundrafemtio åhörare fick ta del av spännande forskningsresultat och pågående projekt. Spridning och delning av resultat och information på möten och konferenser är en viktig aspekt i arbetet och det öppnar också upp för nya samverkansmöjligheter och synergier.

– Det är enormt roligt att intresset stadigt ökar för det vi gör och åstadkommer inom KAJT. Efter drygt tio års arbete kan vi konstatera att satsningen på KAJT varit lyckosamt och vi har levererat effektiva lösningar på bred front till järnvägssystemets olika delar med det gemensamma syftet att bidra till ökad kapacitet i vårt järnvägssystem, säger Magnus Wahlborg, Trafikverkets koordinator för KAJT.

 Vid höstseminariet presenterades följande KAJT teman

  • Forskning och innovation inom planering och styrning av godstrafik på järnväg inom Europe Rail flaggskepp 1 och flaggskepp 5, Malmö – Oslo/Alnabru, inklusive samplanering Malmö YCS.
  • Railway CDM digital samverkan och datautbyte på järnväg. Fokus på godstrafik vid denna presentation.
  • Prognoser av anslutningssäkerhet vid resor med tågbyten.
  • Uppehållstider och uppehållsförseningar på stationer, potentiella åtgärder.
  • Maskin inlärning för att lösa robusthetsbrister i tidtabeller.
  • Ny europeisk process för kapacitetsplanering TTR – metodik för värdering av utbud och kapacitetsförsörjning.
  • Förstudie underhåll på driftplatser – koncept om underhållsöar.

Se presentationer från höstseminiariet

Under länkar kan du ta del av de presentationer som genomfördes under höstseminariet.