
Trafikverket genomför en granskning för ökad kostnadskontroll i infrastrukturprojekt, bland annat i bergtunnelprojektet på Lovö utanför Stockholm.
Trafikverket utvecklar ny affärsform med alliansmodell i stora infrastrukturprojekt
Trafikverket utmanar och utvecklar ny affärsform i anläggningsbranschen i Sverige genom att införa en innovativ alliansmodell. Syftet är att stärka leveransförmåga, effektivitet och kostnadskontroll för stora, samhällsutvecklande infrastrukturprojekt.
Under hösten 2024 startade Trafikverket granskningar av flera stora projekt efter kraftiga kostnadsökningar. Under tiden för granskningen så har Trafikverket hävt kontraktet och polisanmält leverantören AF Anläggning AB för missförhållanden i tunnelprojektet på Lovön, avslutat revisonen för Vinsta- och Varbergsentreprenaderna och fortsätter granskningen för två projekt i Västlänken.
- Vi ser dessvärre en del allvarliga exempel på hur kontrakt med löpande räkning utnyttjas för att slippa ta ansvar enligt kontraktet. Det kan handla om överdebitering, icke konkurrensutsatta materialpriser, gynnande av interna koncernbolag i upphandlingar och ineffektiv produktionsplanering. Därför är det viktigt att vi utvecklar vår styrning, stärker kontroll och uppföljning men framförallt att vi provar nya sätt att välja rätt leverantör i upphandlingsskedet, säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef för Stora Projekt på Trafikverket.
Parallellt med granskningen arbetar Trafikverket med att stärka det kontinuerliga revisionsarbetet i projekten med interna och externa revisionsresurser samt en översyn av upphandlingsstrategier och upphandlingsmodeller.
- Den nya affärsformen alliansmodellen är ett resultat av det innovativa arbete som Trafikverket genomför. Jag är både nöjd och stolt över att vi utmanar branschen och testar alliansmodellen som första aktör på den svenska marknaden, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.
Enligt en internationell benchmark är alliansmodellen ett verktyg till stärkt leveransförmåga, ökad kostnadskontroll och effektivitet inom komplexa projekt. Alliansmodellen innebär att byggherre och leverantörer har en gemensam organisation och delar på ansvaret för planering, projektering, färdigställande och kostnadsstyrning för infrastrukturprojekt.
- Trafikverket tecknar det första kontraktet i Sverige enligt alliansmodellen med leverantören Peab för genomförande av entreprenaden av förbifarten av E22 förbi Söderköping. Vi jobbar med ständiga förbättringar kring arbetssätt, uppföljning och samverkan kring projekten för att få större nytta av investerade medel och bidra till att underlätta människors vardag så att alla kan ta sig fram tryggt och smidigt, säger Patrick Guné.