AI effektiviserar underhållet och Trafikverkets interna verksamhet

AI förbättrar Trafikverkets verksamhet och frigör resurser. Trafikverket betonar också i sin rapport till regeringen att AI- tekniken även kräver ansvar och gott omdöme.

Daniel Jakobsson
Daniel Jakobsson, IKTea, AI-strateg och utredningsledare. 

Nu har Trafikverket redovisat till regeringen hur vi använder AI. Uppdraget var att kartlägga hur Trafikverket använder AI i dag, vilka forsknings- och pilotprojekt som pågår samt vilka framtida planer som finns. På grund av teknikens snabba utveckling omfattar AI-planen endast de kommande tre åren.

– Vi ser redan idag hur AI förbättrar våra arbetssätt, stärker säkerheten och frigör resurser. Samtidigt är vi ödmjuka inför teknikens risker och komplexitet, säger Daniel Jakobsson, AI-strateg på Trafikverket.

AI sparar pengar och resurser

På vägsidan används AI för att maskera registreringsskyltar och förare på vägbilder och därmed uppfylls GDPR-krav, vilket har stärkt dataskyddet. Det finns också automatisk datainsamling av vägmiljön, till exempel vägräcken och skyltar. Här gör AI det möjligt med storskalig och heltäckande insamling av anläggningsdata.

På järnvägssidan har digital besiktning med AI gett mer precisa och objektiva bedömningar av anläggningens skick. Det leder till bättre underhållsbeslut, minskar tågförseningarna och förbättrar säkerheten. Kapacitet frigörs då färre personer behöver vara i spårmiljön. Det insamlade bildmaterialet kan också återanvändas i flera syften.

Halverade handläggningstider

Även internt på Trafikverket har AI påverkat arbetsflöden. All inkommande papperspost har automatiserats, vilket halverat handläggningstiderna. AI används också för att analysera kundärenden och generera insikter som hjälper Trafikverket att utveckla sina digitala tjänster och förbättra användarupplevelsen. Systemutvecklare får AI-stöd som höjer både arbetskapacitet och arbetsglädje.

– Vi märker hur AI hjälper oss att fatta bättre beslut, arbeta mer träffsäkert och möta medborgarnas behov snabbare. Men vi får inte glömma att AI är ett stöd och inte en ersättning för mänskligt omdöme, säger Daniel Jakobsson.

AI måste utvecklas ansvarsfullt, med etik och transparens

Trafikverket betonar att ansvarsfull användning av AI är avgörande. AI bygger på sannolikheter, inte sanningar, vilket gör att all information som genereras måste granskas manuellt. Särskilt stora språkmodeller kan ibland producera felaktigheter, så kallade hallucinationer, vilket kräver tydliga rutiner för att hantera risker och säkra tillförlitligheten i beslutsunderlag.

– Lagar, förordningar och regler är viktiga, men de räcker inte. Det krävs också ett starkt ledarskap, etik och transparens samt gott omdöme för att använda AI på ett tryggt och trovärdigt sätt, säger Daniel Jakobsson.

Vi jobbar mot att bli en mer AI-driven verksamheten

Framåt vill Trafikverket höja sin AI-mognad ytterligare och få en mer AI-driven verksamhet. Det innebär att AI-system ska vara nära kopplade till verksamhetsmål och att datakvaliteten ska vara hög, tillgänglig och enhetlig. Framåt vill vi jobba med maskininlärning (MLOps) sammanhållet i hela myndigheten för att kunna automatisera och underhålla AI-modeller. Myndigheten planerar också att ta nästa steg med AI-agenter och smart styrning som kan effektivisera verksamheten ytterligare.

– Vi bygger upp vår förmåga steg för steg. Med rätt styrning, tillgång till kvalitativa data och fokus på nytta kan AI bli ett kraftfullt verktyg i en modern myndighet, säger Daniel Jakobsson.