
Malmbanan.
Uppkopplingen av nytt signalsystem fortsätter på Malmbanan
Den 6 maj utökades området som har det nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan. Området sträcker sig från söder om Gällivare till ännu längre norr om Kiruna.
Inkopplingen gjordes mellan den 4 och 6 maj och trafiken körs nu med det nya systemet mellan Koijuvaara och Bergfors och på Svappavaara linjen mellan Aptas och Pitkijärvi. Efter inkopplingen har Trafikverket haft förstärkt stöd och uppföljning för att snabbt kunna hantera frågeställningar som uppstår.
Den 3 september 2024 var det premiär för det nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan. Under hösten gjordes ytterligare två inkopplingar den 18 september och 30 oktober. Efter denna fjärde inkoppling kommer vi att minska trycket på aktörerna och låta det nya signalsystemet sätta sig innan vi fortsätter att koppla upp det mot den norska gränsen.
Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och en pulsåder för att både transporter och resor ska fungera i norra Sverige. Den har enkelspår och är känslig för störningar då mycket av godstrafiken saknar alternativ för omledning. Malmbanan liksom övrig järnväg i Sverige behöver bli mindre känslig för störningar, så att människor och gods kommer fram i tid. Under kommande år bedriver Trafikverket ett järnvägsunderhåll på högvarv för att säkra funktionaliteten över tid. Upprustningen av signalsystemet på Malmbanan är en del av detta arbete.