Högtidsstund för järnvägsintresserade med ny ordförande för KAJT

Vare sig du jobbar för att arbeta in nya rön och resultat till konkreta förbättringar i jakten på ökad kapacitet eller bara älskar järnvägsforskning så kan du nu glädjas åt att årets KAJT-katalog är publicerad!

För närvarande pågår nitton projekt som alla på ett eller annat sätt är kopplade till kapacitetsplanering där den övergripande målsättningen är att bidra till ett framtida järnvägssystem med maximal kapacitet och punktlighet.

Magnus Wahlborg
Magnus Wahlborg 

− Under 2024 har arton projekt avslutats och i årets katalog redovisar varje projekt sin målsättning, huvudsakliga aktiviteter och resultat men också vilken nytta beställaren förväntas erhålla utifrån forskningsområdet, berättar Magnus Wahlborg, Trafikverkets koordinator för KAJT.

Deltagarna inom KAJT har tillsammans ledande kompetens för att bedriva forskning inom kärnområdet Kapacitetsplanering och bidrar med en bred palett av nyttor för området.  KAJT är även internationellt aktiva och bedriver forskning inom Europe’s Rail, FP1 MOTIONAL där kapacitetsfrågorna är lika centrala som i Trafikverket. 

Ny ordförande för KAJT

Varje höst och vår redovisar KAJT, resultat från sitt arbete. Seminarierna är öppna för alla och kan bevistas både fysiskt och online. Nyligen gick vårseminariet av stapeln i Borlänge.

Ann-Sofie Atterbrand
Ann-Sofie Atterbrand 

Seminariet inleddes av nytillträdde ordförande för KAJT och tillika chef för den nya avdelningen Järnvägsplanering på Trafikverket; Ann-Sofie Atterbrand.

− Forskning och innovation är viktigt för att vi ska lyckas i vår förflyttning mot att jobba smartare, mer effektivt och nyttja digitaliseringens möjligheter. Det är också avgörande att hålla ihop planeringen av gods- och persontransporter för att åstadkomma ett ökat kapacitetsutrymme, inte minst då vi ser ett ökat behov av att rusta upp och modernisera järnvägen. Det måste ske på ett sätt som påverkar resenärer och gods så lite som möjligt. Det kräver samordnad, smart utveckling och planering och det kan vi bara åstadkomma genom att jobba tillsammans, poängterade Ann-Sofie.

Under dagen presenterades ett flertal rön och resultat från projekten med bäring på kapacitet. Du kan ta del av dem i länken nedan.

Excellensområden

Även Trafikverkets rapport om excellensområden har nyligen publicerats – länk nedan.

De tio excellensområdena består av sex områden inom teknik, tre områden inom funktion och ett område för systemperspektiv. KAJT ansvarar för två av dessa excellensområden: Område nummer 7, Trafikplanering och trafikstyrning, och område nummer 9, Kapacitet och punktlighet.

Mer information om KAJT

KAJT-programmet är en svensk forskningsplattform mellan Trafikverket, forskarutförare och näringsliv för att skapa långsiktighet och säkerställa forskningens bidrag till skapandet av morgondagens järnvägstrafik. Deltagare är Linköpings Universitet (sammanhållande), Blekinge Tekniska Högskola, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), RISE Research Institutes of Sweden, Uppsala Universitet och Lunds Universitet.