Ombudens viktiga roll som konfliktförebyggare
De flesta projekt går bra, men det finns de som går fel och leder till konflikter. Det undviks bäst genom att bygga goda relationer från dag ett och ta tag i problem direkt. Här har ombudet en central roll.
Trafikverket vill ha projekt som flyter på och blir klara i tid, så att vi får ut nyttan till våra kunder samtidigt som de som arbetar i projekten trivs på jobbet. Det här är viktigt för att vi ska vara leverantörens förstaval.
Rikard Ståhl, enhetschef på Investering, har lång erfarenhet som projektombud på Trafikverket.
– Vi vet att konflikter i projekt är dyrt och leder till dålig arbetsmiljö och därför måste vi förebygga att vi hamnar i dem. Här har ombuden en central roll för att skapa en projektkultur där man pratar med varandra och tar tag i problem när de dyker upp, säger han.
– I de projekt där jag är ombud samarbetar jag nära med leverantörens ombud. Vi har kontakt regelbundet och stämmer av läget hela tiden, oavsett om det finns problem eller inte.
Peter Lundman från konsultföretaget Afry, har samarbetat med Rikard Ståhl som ombud i en rad projekt.
– Vi brukar ha ombudsmöten med projektledare, uppdragsledare eller projektchef för att skapa en kultur där medarbetarna förstår att vi jobbar tillsammans mot ett gemensamt projektmål, berättar Peter Lundman.
Rikards och Peters råd till alla ombud och projektledare är att inte vänta på att det blir problem, utan lära känna varandra och börja bygga en relation från första dagen.
Se videon där Rikard Ståhl och Peter Lundman pratar om ombudens roll för att förebygga konflikter i projekt.
Håll dig uppdaterad om Trafikverkets affärer - prenumerera på Leverantörsnytt
Nyhetsbrevet innehåller nyheter om inköp, arbetsmiljö, klimat och miljö, forskning och utveckling och utkommer 5-6 gånger per år.