Färre döda i vägtrafiken, men fler insatser behövs för att nå Nollvisionen
Transportstyrelsen rapporterar en positiv trend inom trafiksäkerhet. Under 2024 omkom 210 personer i vägtrafiken, vilket är det lägsta antalet sedan coronapandemin. Men fler insatser behövs.
Trots framsteg krävs fler insatser för att nå målet om max 130 omkomna år 2030. Fokusområden inkluderar säkra vägar, fordonssäkerhet och hastighetsefterlevnad för att uppnå Nollvisionen.
De senaste tio åren har visat en positiv utveckling inom trafiksäkerheten, med en betydande minskning av antalet omkomna i trafikolyckor. År 2024 noterades en 19 procents minskning (51 personer) jämfört med 2014, samtidigt som trafikmängden ökade med cirka 4 procent.
Utvecklingen över tid går åt rätt håll
– Denna utveckling kan tillskrivas en rad olika åtgärder som förbättrad infrastruktur, ökad fordonssäkerhet och bättre efterlevnad av hastighetsgränser. En av de mest påtagliga faktorerna är bytet från äldre bilar till nyare och säkrare modeller, vilket har bidragit avsevärt till denna utveckling. Under perioden har cirka 80 mil nya 2+1-vägar byggts och över 1500 nya trafiksäkerhetskameror installerats. Dessutom har hastighetsöverträdelser minskat, vilket har räddat liv varje år, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
År 2024 rapporterades att omkring 75 procent av städerna ha hastighetsgränser på 30–40 kilometer/timmen i tätbebyggda områden jämfört med 2014 då det var cirka 45 procent, vilket har en positiv inverkan på säkerheten och trivseln för både gående och cyklister.
Trafiksäkerhet är ett gemensamt ansvar
Trafikverket ser ett stort behov av att fler aktörer engagerar sig i arbetet för att minska olyckor på våra vägar. Samarbeten mellan stat, industri och akademi, liksom utvecklingen av säkrare fordon och effektiv trafikövervakning från Polismyndigheten, är centrala element i detta arbete. Dessutom har arbetsgivaren en nyckelroll genom att införa åtgärder för hastighetskontroll, nykter trafik och främja en ansvarstagande trafikmiljö samt välja säkra fordon. Sådana initiativ är viktiga steg mot att skydda både medarbetare och allmänhet och skapar en hållbar förbättring av trafiksäkerheten.
Fler liv måste räddas i vägtrafiken
Det systematiska trafiksäkerhetsarbetet i Sverige har visat sig vara avgörande för att rädda liv. Historiskt sett omkom över 500 personer i trafikolyckor varje år för 25 år sedan. Idag ser vi en minskning med 60 procent i antalet döda, trots en ökning i trafikvolymen. Detta är en direkt följd av det arbete som bedrivs inom ramen för Nollvisionen, vars fokus ligger på att skapa ett system av säkrare vägar och fordon för att minimera allvarliga olyckor.
– Ett tydligt exempel på denna framgång är den ökade efterlevnaden av hastighetsgränser. Trafikverket har rapporterat att sedan 2018 har omkring 25 liv räddats tack vare minskade hastighetsöverträdelser. Under 2024 har åtta liv kunnat räddas tack vare att fler bilförare respekterar hastighetsgränserna, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör.
Trots det kör fortfarande nästan hälften av trafikanterna över den tillåtna hastigheten.
Om alla förare följde hastighetsbegränsningarna skulle uppskattningsvis ytterligare 50 liv kunna räddas varje år. Att hålla rätt hastighet är avgörande, då det bokstavligen kan rädda liv.