eFTI4ALL - elektronisk godstransportinformation i hela Europa

eFTI4ALL är ett europeiskt konsortium som koordineras av medlemsstaten Sverige och leds av Trafikverket. eFTI4ALL ska driva på arbetet för att digitalisera informationshanteringen för godstransporter och logistik.

En övergång från fragmenterad pappershantering till en gemensam elektronisk godstransportinformation bidrar till att spara tid och minska kostnader samtidigt som det främjar effektivitet och hållbarhet i transporter. Med ett gemensamt regelverk förväntas också myndigheternas tillsynskapacitet att förbättras. Sammantaget ökar det konkurrenskraften för europeiska företag.

Arbetet utgår från EU:s eFTI-förordning som antogs 2020 och har som mål att göra mobiliteten i Europa säkrare och mer tillgänglig, att göra den europeiska industrin mer konkurrenskraftig och jobben tryggare, men också att göra Europa bättre anpassat till de nödvändiga insatserna mot klimatförändringarna. eFTI står för electronic Freight Transport Information som på svenska benämns elektronisk godstransportinformation.

Implementering under 2027

Färdplanen är inställd på en övergång till eFTI under 2027 och innan dess ska varje medlemsstat utforma digitala noder (eFTI-Gates) som erbjuder alla aktörer i kedjan en certifierad IT-plattform, processer och arbetssätt för hantering av elektronisk godstransportinformation omfattande samtliga transportslag inklusive multimodala/kombinerade transporter samt avfallstransporter och farligt gods.

Jan Bergstrand
Jan Bergstrand, Trafikverket 

För att säkerställa ett brett deltagande och ändamålsenliga lösningar ska eFTI4ALL engagera hela kedjan av ekonomiska aktörer och medlemsstater. Genom s.k. användarfall ska alla involveras i utveckling och testning inför en fullständig implementering och övergång till elektronisk godstransportinformation.

– Tillsammans i eFTI4ALL ska vi leverera nationella färdplaner för implementering av eFTI jämte utveckling av öppna data som kan användas av de deltagande medlemsstaterna. eFTI4ALL har ett brett anslag och öppnar även upp för nya medlemsstater och nya användningsfall, berättar koordineringsledare Jan Bergstrand, Trafikverket.

Vi påbörjar bygget av digitala noder

Trafikverket, som koordinerar konsortiet, har nu en tung uppgift att tillsammans med övriga parter samla alla relevanta aktörer, skapa intresse och förståelse för fördelarna med eFTI och därigenom åstadkomma ett brett engagemang och deltagande i utvecklingsarbete och tester. Konsortiet omfattar över 30 partners varav 15 medlemsstater och 6 observatörer.

Robert Sommar
Robert Sommar, Trafikverket 

– Vi jobbar nu för fullt för att identifiera och samla aktörer, ta fram tekniska specifikationer och planera för en referensimplementering av eFT-noder. Vi ska också säkerställa att vi stöder interoperabilitet och sammankoppling mellan eFTI-miljön och olika IKT-system och plattformar som används av såväl myndigheter som tjänsteägare, säger Robert Sommar som leder arbetspaketet med användarfall.

Målet är att koppla samman de harmoniserade eFTI-noderna i respektive land till ett gemensamt system och därmed förverkliga EU-kommissionens mål om ett helt integrerat, strömlinjeformat elektroniskt informationshanteringssystem för godstransporter över hela EU.

 

 

eFTI4ALL - elektronisk godstransportinformation i hela Europa

eFTI4ALL - EU (extern webbplats)

loggot
Finansieras av Europeiska unionens CEF-finansieringsprogram, genom European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA) under de befogenheter som delegerats från Europeiska kommissionen och under Grant Agreement nummer GAP – 101175974. Innehållet i publikationen häri är ensamansvaret för författare, och det representerar inte nödvändigtvis de åsikter som uttrycks av Europeiska kommissionen eller dess tjänster.